Notisbod notis:

Pembelian karya-karya Nurul Syahida kini boleh didapati secara online melalui ejen Mohamed Feroz atau melalui Karangkraf Mall. Setiap pembelian membolehkan anda mendapat tandatangan dan ucapan khas penulis.

Whatsapp/Hubungi: 019-2254910 (Abg Long)
Berikan (nama)(alamat)(nombor telefon)(kuantiti buku)

Friday, April 1, 2011

Tentang Remaja

I have a new project at hand that I am not sure how to do.

Do you know when I was 14, I already wrote a novel for my friends to read but it's not a novel for kids or for teens. In saying this, I mean that even at that age I don't write for the proper audience. So I guess writing for teens (or tweens to be exact - the age where Hannah Montana and Lizzie McGuire would be more of a choice in TV-land) would be a challenge in its own self. I mean at the age of 15 I was reading HAMKA, so...

Sekarang ni aku tengah exercise Stephen King's advice. He said that a good writer must love to read and write. Which is true, because a writer who doesn't really like to read (not just books, I mean...) will not be able to research stuff. Of course I am a reader. I got that from both mum and dad. Mak aku memang suka membaca sastera dan buku TENGGELAMNYA KAPAL VAN DER WIJCK yang aku baca bukan versi baru yang ditulis semula dalam BM ye, budak-budak. Mak aku paksa aku baca versi asal - the first edition of the book, which is in old Indonesian. Buku tu ex-boyfriend dia bagi, so banyakla hasil2 contengan di mana boyfriendnya letak footnote. Cis, betapa bapak aku tak suka dengan buku tu disebabkan hal tersebut.

Bapak aku juga a reader. Come to think about it, bapak aku seorang reader yang lebih tegar dari mak aku. Kalau aku pergi kedai buku, biasanya aku akan belikan bapak aku buku. Buat masa ni penulis feveret bapak aku ialah Dr Aidh Abdullah Al-Qarni (from the "La Tahzan" franchise). Aku fikir once aku dah ada rumah sendiri, aku akan buat one room for my parents visits yang penuh dengan buku.

Aku cerita amende sebenarnya ni?

Oh, buku remaja.
Aku dah lama tak jadi remaja. Hahaha. Aku hidup di era di mana semua orang letak z di belakang setiap sukukata (eg: Azku suzka mazkan nasi la bazda!"). Aku tak begitu memahami remaja di era "jewww, keww, manew adewwww". Dunia kita dah berbeza. Dunia remaja aku tak ada Facebook. Dunia remaja aku masih lagi naif dan tidak perlu bersaing telefon bimbit siapa lebih canggih. Dunia remaja aku semua perempuan nak jadi boyish dan semua lelaki nak gaya rambut macam Leon Lai atau Nick Carter. Dunia remaja aku berlatarkan muzik Backstreet Boys dan N'sync. Dunia remaja aku makan roti Mewah sapu kaya. Dunia remaja aku semua orang chat guna mIRC. Dunia remaja aku tiada gadis umur 13 tahun posing depan laptop sambil pout bibir dan tampal jadi gambar profile facebook untuk semua paedophile tengok dan puaskan diri.

Euwwwww... budak2, stop taking gross pictures for perverts!

Jadi zaman remaja aku dah lama berakhir. Aku baru sedar betapa jauhnya aku dengan zaman tu masa meeting dengan Karangkraf semalam, masa Kak Siti cerita tentang zaman sekolah di mana dia meletakkan mercun di depan bilik asrama.

Masa aku remaja, aku simpan gambar Osama bin Laden celah meja. Masa tu kes 9/11 masih jauh lagi dari berlaku.
Masa aku remaja, aku bercakap tentang politik perpecahan Team A dan Team B sementara orang lain bercerita tentang siapa suka siapa.
Masa aku remaja, aku tidak sedar aku meminati kawan baik aku sendiri dan aku ambil masa tujuh tahun untuk memahami perasaan aku.
Masa aku remaja, aku pegang banyak jawatan yang aku tidak fikir aku mampu lakukan.
Masa aku remaja, ideologi aku tentang politik amat kuat. Setiap hari aku berdebat mempertahankan bendera hijau pada era bendera hijau itu sukar ditemui.
Masa aku remaja, aku suka menulis skrip untuk pertandingan pantomime sekolah.
Masa aku remaja, aku minat senior aku yang genius dan sampai sekarang aku ingat tarikh lahir dia. Hahaha.
Masa aku remaja, aku bertemu dengan kawan-kawan karib aku dunia dan akhirat. Dan aku rasa dalam semua perkara yang berlaku dalam usia remaja - finding your true best friends is the best thing that can ever happen in your life.

Being 15? That was 13 years ago, man!

4 comments:

Sera Amanda said...

Raphly la kan..salu amek masa bape lame nak tulis a story tu??huhu..mesti lame kan??

ﺇﺭﻣﺎﻳﻨﺘﻲ ﺇﺳﻤﺎﻋﻴﻞ said...

baru aku tau ko ade zaman remaja.
wakaka! ;P
yes, being 15 adalah memori kehidupan yg sgt best.
now, x sabar plak nak being 51!
haha..

Cik AnGaH Lee said...

shai..
aku suka dan setuju ngn paragraph ko yg ini...
yesss... its true!

" Aku dah lama tak jadi remaja. Hahaha. Aku hidup di era di mana semua orang letak z di belakang setiap sukukata (eg: Azku suzka mazkan nasi la bazda!"). Aku tak begitu memahami remaja di era "jewww, keww, manew adewwww". Dunia kita dah berbeza. Dunia remaja aku tak ada Facebook. Dunia remaja aku masih lagi naif dan tidak perlu bersaing telefon bimbit siapa lebih canggih. Dunia remaja aku semua perempuan nak jadi boyish dan semua lelaki nak gaya rambut macam Leon Lai atau Nick Carter. Dunia remaja aku berlatarkan muzik Backstreet Boys dan N'sync. Dunia remaja aku makan roti Mewah sapu kaya. Dunia remaja aku semua orang chat guna mIRC. Dunia remaja aku tiada gadis umur 13 tahun posing depan laptop sambil pout bibir dan tampal jadi gambar profile facebook untuk semua paedophile tengok dan puaskan diri"

ye...rupa2nya dah lama berlalu zaman remaja itu kan..
huuuuu...
yg paling best ialah kalau dapat kuar outing, pastu gi cc (cyber cafe)!
pastu masuk mirc! hahahaha...

** aku pon pembaca novel ko masa skolah dulu ok! siap bg komen lagik! hehehe...

Shai Kamarudin said...

SA - depends pada penulis tula. ada yg boleh tulis sampai 50 pages a day cam ahadiat akashah. macam akak, akak tulis bile rasa nak tulis je. tu pasal lambat. hahahah

Ema - Hahaha, aku tak tertunggu 51 tahun tu.

Angah - pehhh kalau gi cybercafe tu muka budak smkaks ajeeee manjang. hahahaha