Notisbod notis:

Pembelian karya-karya Nurul Syahida kini boleh didapati secara online melalui ejen Mohamed Feroz atau melalui Karangkraf Mall. Setiap pembelian membolehkan anda mendapat tandatangan dan ucapan khas penulis.

Whatsapp/Hubungi: 019-2254910 (Abg Long)
Berikan (nama)(alamat)(nombor telefon)(kuantiti buku)

Monday, March 28, 2011

Walk the Walk and Talk the Talk

To say I had a great time at SMK Convent Klang for their Karnival Bahasa would not be true. I had a wonderful time.

Aku dan Shikin (a.k.a. Zara Amani) terlebih awal sampai ke sekolah tu. Kitorang takut sesat so keluar la pukul 8.30 pagi. Sampai 8.45 pagi dan bila call Nine, rupanya dia belum bertolak pun. Hampeh. Haha. So kitorang pergilah makan dulu.

Sekolah Convent Klang adalah one of those schools yang mana sekolah rendah dan menengahnya bersambung. Jadi kitorang pun pergilah makan nasi lemak kat kantin sekolah rendah tu ditemani hiruk pikuk suara kanak-kanak yang tengah tunggu cikgu panggil untuk kokurikulum. Nasi lemak penyek sekolah rendah, dihidang dengan pinggan plastik kaler merah membuatkan aku nostalgic seketika teringatkan sekolah aku dulu. Masa tu sepinggan nasi lemak baru 30sen (Shikin kata era die dah start nasi lemak 50sen).

Seriously?

Free food! Why didn't we think of that eyh?
Tak lama lepas tu kitorang diperkenalkan dengan Cikgu Sholeha yang menguruskan bengkel tu (she is really really nice). Oh rupanya bengkel penulisan kreatif. Hahahaha (ye, kitorang memang tak tahu kitorang dijemput untuk apa). So untuk kali pertamanya dalam hidup aku, aku memberi nasihat kepada budak2 sekolah menengah macam mana nak menulis dengan kreatif. Sebelum tu si Shikin yang start dulu. Memula nervous kemain, lepas tu bila dah cakap tak reti nak berhenti. Budak ini memang macam ni. Hahahahaha. Tapi kebanyakan soalan ditanya masa Shikin punya slot so it was easier for me. In the end aku kept referring to her sebab it's pointless to say the same thing anyway.

Alhamdulillah, ramai jugak bebudak yang interested in writing dan banyak tanya soalan. If this was 11 years ago (OMG, is that how long I have left school?), mungkin budak2 tak banyak tanya soalan. Most of them tanya macam mana nak buat buku kita tak membosankan (Shai jawab: "Akak pun tak pernah tahu buku akak membosankan atau tak.") dan pernah tak bosan menulis (Shai jawab: "Sebab tulah ada 5 manuskrip terbengkalai dalam laptop akak."................................ aku ni memang tak boleh dijadikan contoh yang baik).


"Yeah, and I told them, go eff off, you mother-effers..."

Kalau dah namanya writer apa lagi yg kitorang akan buat kan?

The mic was blastering all over the hall so I didn't really hear myself talk. I don't even understand what I was blabbering most of the time. I think I just taught them how to lie or something like that.  

Then we had majlis penyampaian hadiah and then pergi ke Pusat Sumber sekolah (wahhh lama gila tak guna perkataan tu) dan tengok rupa library sekolah. They got a lot of books really. Aku ingatkan kitorang akan finish pukul 1, but instead pukul 12 dah selesai. Disebabkan aku janji dengan Ann nak keluar pukul 1, menunggula aku dan Shikin kat kantin sekolah rendah. Datang these few primary school kids yg main dengan anak kucing ni tiba2 ajak kitorg join diorang. One of the kitten tetibe masuk beg aku dan resides there dengan bahagianya while the kids kinda ooh-ed and aah-ed at it. Cute as it was, aku jadi cam confuse seketika dengan suara hiruk pikuk bebudak ni. 


Teringat zaman jadi librarian sekolah...

Antara yang terlibat
Ann came near to one, but we had to wait for Sha (ratu segala kelewatan). Then hantar Shikin to komuter cuz she's going to Singapore dan kitorang terus pi AEON Bukit Tinggi. Mula2 nak pi tengok wayang tapi disebabkan sepanjang bulan lepas aku banyak press preview dan dah tengok hampir all the big movies sementara Sha punye pilihan adalah Merong Mahawangsa dan Rango (aku dah tgk Rango dan aku tak minat nak tengok Merong) and Ann pula dah lama tak pedulik dengan wayang, kitorang pon tak jadi tengok filem. 

Then Sha suggest gi Redbox sementara tunggu Dinie datang. But then Dinie tak jadi datang dan Sha pun lupe bawak kad Redbox die, so scrap that one out too. Akhirnya kitorang just melepak2 borak je, which I think is better. Which reminds me of an advise I used to give to friends:

"If you are out on a blind date and you think it starts to bore you, watch a movie with the guy. Choose the longest duration so you will not come out from the hall too early that you will have a lot of time."


Kenirojesing!

Just like any other female, we went to.... err.... petshop?

Kitorang akhirnya pergi arcade dan main game kat situ. I taught them how to play the drum game and then Sha habiskan masa ketuk beaver. Hahahaha. Balik tu I dead oredi meh....

5 comments:

anak en lee said...

uiitttt...
gi menggedikzz tak ajak aku ponggg!!!
huhuuhu... ;p

nad said...

bestnyee!!

Shai Kamarudin said...

oh bukan tammo ajak... aku lupe sbb aku cuma piker sape singles cawangan klang je. hahahahahaha./

Ohimesama said...

Sha=ratu segala kelewatan...hahahhahaa..aku tergelak...undeniable she is one diva...ekekekekekkekee

shai-thats exactly how i feel everytime i teach...hahahaha...i dont even knowww what i talk about...

Shai Kamarudin said...

haha tula, now I understand you. pastu bila tgk ada yg tak bagi perhatian rasa cam nak panggil je, "Hey! Eyes up here!" ahahahahaha