Notisbod notis:

Pembelian karya-karya Nurul Syahida kini boleh didapati secara online melalui ejen Mohamed Feroz atau melalui Karangkraf Mall. Setiap pembelian membolehkan anda mendapat tandatangan dan ucapan khas penulis.

Whatsapp/Hubungi: 019-2254910 (Abg Long)
Berikan (nama)(alamat)(nombor telefon)(kuantiti buku)

Saturday, March 19, 2011

Clint Eastwood, Johnny Depp and the Happy 100

HAPPY 100th POST!

Aku telah lama berkecimpung dalam bidang blogging ini.
Aku mula blogging sebelum aku bergelar novelis, walaupun sebenarnya aku telah menulis novel lebih lama dari itu. Blog pertama aku adalah di muzi.net. Aku tak ingat apa alamat blog tu tapi masa tu aku rasa tahun 2001 atau 2002, dan zaman tu semuanya masih hodoh lagi. Aku ada post beberapa sajak dan lepas tu entah apa jadi pun kat blog tu aku dah tak ingat.

Lepas tu aku ada blogdrive. Itu awal tahun 2004. Kat situlah aku jumpa geng blogger aku Masni dan Jis. Lepas tu Masni create bibliophilism untuk buat ulasan buku. Aku dan Jis joined tapi benda tu tak tahan lama sangat. Aku create pulak nurulsyahida di blogdrive untuk memulakan e-novel aku sendiri tapi lepas tu aku malas (haha, best tak alasan aku?).

Then atas ajakan member2 aku yang kata "Blogdrive dah nak mati, baik ko pindah blogspot." aku pun ikut dan mulakan shailaden.blogspot.com. Pada awalnya aku private-kan blog tu atas tujuan mengutuk manusia. Aku tak boleh buat kat blog asal aku sebab semua orang baca. Huahuahua. Tapi lepas tu aku sedar aku tak akan jadi manusia dengan private blog, sebab aku suka menulis dan aku suka bagi orang baca. Kalau aku nak private-kan tulisan aku, baik aku tulis diary ye tak?

Then lama aku tinggalkan blogging sebab aku mengalami sindrom masalah peribadi dan kerjaya yang sangat kronik. Bila AKN keluar, aku buat keputusan untuk renew shailaden, dan dengan itu aku tukar namanya, aku revamp layout-nya dan aku buang semua entry lama dan aku jadikan ia blog rasmi aku sebagai seorang writer. Thus nurulsyahida-thewriter.blogspot.com was born.

So sebenarnya, ini bukanlah entry aku yang ke-100. Ini entry aku yang keseratus sebagai seorang novelis. In reality, aku dah menulis lebih 3000 entry blog dari tahun 2002 sampai sekarang, tak termasuk entry yang aku delete sebab aku rasa kurang appropriate dan juga yang aku delete sebab menyakitkan hati sendiri. Hahahaha.

Aku suka menulis blog. Even pada zaman orang suka lagi tulis note di Facebook, aku still menulis blog. Aku tak suka meluahkan perasaan secara verbal sebab aku tahu kalau aku luahkan, sakit dia stinging. Jadi supaya aku tak merasa bersalah sebab sakitkan hati orang dan agar orang boleh terselamat dari kata-kata aku (paling minimum ayat kuasam aku pernah cakap pada seorang kawan ialah "Aku harap kau mati jelah dari kau cakap kosong ni" dengan penuh serius dan sampai sekarang aku rasa menyesal, so lebih baik aku jangan bercakap).

Oh, malam tadi aku mimpi aku bersekolah di sebuah sekolah yang gila. Siapa yang tak jawab soalan dengan betul mesti dihukum dengan tembak diri sendiri dengan menghalakan pistol ke arah dagu. Aku takut gila nak masuk kelas add math (ya, dalam mimpi tu, itu yang aku fikir). Lepas tu Clint Eastwood (era mude-mudi) datang sebagai seorang cikgu baru yang nak menyelamatkan keadaan, siap dengan topi koboi dia. Tiba-tiba masa seorang kawan kelas aku bunuh diri sebab dia salah jawab (walhal dia paling pandai kat kelas) dan sampai turn aku untuk tembak diri sendiri, tiba-tiba Cikgu Clint Eastwood tu masuk dan bertukar menjadi Johnny Depp (dgn gaya dalam SECRET WINDOW) dan kata "Ini hukuman yang tidak betul!" (ya, Johnny Depp cakap BM).

Lepas tu aku terjaga.

You think having a dream where two of your favourite actors are in it would be a sweet one, don't you? Nope, it was a nightmare.

Yepp yepp, aku mimpi Clint versi ini....
...dan Johnny Depp versi ini, but with black hair.

My heas is not in a safe place, eyh?

2 comments:

Miss CJ said...

Ape ko pk sebelum tido ni. Cuba cerita.

Shai Kamarudin said...

oh skrg ni aku blok semua jenis pemikiran sblm tido. mungkin sbb tu die spill out masa tido. hahahaha