Notisbod notis:

Pembelian karya-karya Nurul Syahida kini boleh didapati secara online melalui ejen Mohamed Feroz atau melalui Karangkraf Mall. Setiap pembelian membolehkan anda mendapat tandatangan dan ucapan khas penulis.

Whatsapp/Hubungi: 019-2254910 (Abg Long)
Berikan (nama)(alamat)(nombor telefon)(kuantiti buku)

Monday, March 21, 2011

Adakah anda cukup INSANE IN THE MEMBRANE...

...to become a writer?

1. Pernahkah anda lakukan sesuatu berulang kali atas alasan yang tak berapa normal?
Saya menonton BODY OF LIES berkali-kali sebab Leonardo DiCaprio berjanggut dan memberi salam dan bukan kerana persoalannya tentang apa yang betul dan salah dalam sesebuah covet operation. Saya rasa itu sahajalah waktunya saya akan mendengar Leonardo memberi salam dan kelihatan seperti seorang Islam. What? A girl can dream, can't I?

2. Pernahkah anda bercakap sesuatu kemudian mengubah topik dengan begitu pantas, peluru juga tidak sepantas itu?
Ya. Tapi saya juga boleh terus diam dan tidak mengubah sebarang topik sehingga keadaan menjadi sangat awkward. Malah adakalanya saya bercakap sesuatu, terdiam dan kemudian mengeluarkan telefon bimbit. Adakalanya itu bukan bermakna saya sedang bercakap dengan orang. Adakalanya itu hanyalah saya bercakap sendiri dengan menggunakan application recording untuk menulis novel. I think most of the medias press previews have seen me talking on the phone every morning while waiting for the movie to start. Yes, sometimes I was talking to people, but kekadang that's just me recording storyline.

3. Pernahkah anda terfikir bahawa mungkin anda sebenarnya gila dan semua yang berlaku dalam hidup anda ini hanyalah a figment of your imagination?
Selalu. Saya selalu terfikir mungkin dunia yang saya sedang jalani ini adalah satu delusi dan saya sebenarnya sedang berada di wad gila melakonkan semuanya. Or di rumah nenek saya, di dalam kandang sementara orang kampung baling batu ke arah saya. Who knows?

4. Anda rasa Lewis Carroll adalah raja segala kegilaan?
He's a fucking genius, excuse my French. Carroll genius dalam erti kata banyak perkara - kegilaannya, penciptaan bahasa malah keupayaannya menjual karya seperti Alice in Wonderland yang sebenarnya hanyalah sebuah jurnal mimpi. If you can sell crap to people and make them analyse your crap, you sir, are a fucking genius. Again, excuse my French.

5. Anda pernah mempercayai sesuatu dengan bersungguh-sungguh dan rupa-rupanya perkara itu tidak pernah wujud?
Saya percaya ada sebuah kereta keluaran Mitsubishi terbaru that is soooooo me, and soooo perfect for my character that I want to buy it by hook or by crook. But yesterday as my mum was talking about cars I realised that kereta Mitsubishi impian saya itu tak pernah wujud, dan ia hanyalah sebahagian daripada scene dalam mimpi saya malam sebelum itu. Bugger.

6. Adakah anda berikan nama kepada semua benda?
Saya rasa semua orang memberikan nama kepada sesuatu yang menjadi milik mereka. Laptop pertama saya bergelar Encik Acer (okay, that wasn't so creative. I just put an Encik in front of its brand). Laptop kedua saya bernama Mr. Vie (hey, penjual tu kata Sony VAIO adalah lebih famous dengan international buyers rather than Malaysian). Gitar saya bernama Glenn (Hansard, bukan Fredly). Dan saya menggelar telefon bimbit saya Two-Face (you should see how terrible it looks. I used to call it The Joker before I replace the name to Two-Face because that suits its ugliness even better)

7. Adakah anda mempunyai imaginary friend?
Nope. I don't go that far, although saya mempunyai satu istilah apabila saya tak ada idea untuk menulis. I call it "Encik Magi Pergi Bercuti di Bali."

8. Adakah anda suka mengumpul?
Banyak. Saya mengumpul buku. Saya mengumpul DVD. Saya mempunyai obsession to update my Flixter with movie reviews dan Facebook with crazy ideas (that is how people have two accounts). Saya obsessed dengan maxi (sebab saya tak suka pakai jeans. To tell you the truth, I don't even like clothes. I must have been a nudist in my past life. Hahahahahaha <- mempercayai reincarnation bukan sesuatu yang patut dilakukan oleh seorang Islam. Amaran).

9. Adakah anda rasa anda patut jadi orang lain?
Tidak. With all my misery and my tortured soul, I love being me. I can't be someone else.

10. Anda rasa...
Sigmund Freud is bull. All his theories are bull. Bull bull bull. Come to think of it, Nietzche juga bull, although I agree with his saying that to live is to suffer but to survive is to find some meaning in the suffering. It's a bit classic realism with a tinge of counter negativity but hey...

*** I have been busy translating dongeng Indonesia for the TV for the past two weeks and I think some of the scripts are seriously inappropriate. For example;
1. When the good witch was turned into a snake, she asked the boy:
"Temukan saya dengan tongkat sakti saya agar saya boleh kembali menjadi manusia."
and when he found it she says:
"Arahkan tongkat itu ke arah saya."

2. The boy starts his adventure with an old man who wants to join him. Upon being told that the White Giant that can help them is cursed to live inside a rock and the only way for them to break the spell is to pee on the rock, they go in search of the rock. Then they saw this one huge rock and the old man said.
"Lekas tanggalkan celanamu!"
What the?

.............................................Am I corrupted in some way?

2 comments:

Miss CJ said...

1. Pernahkah anda lakukan sesuatu berulang kali atas alasan yang tak berapa normal? -> mcm mana nak jelaskan obsession aku ke atas shahrukh, arashi dll? lebih teruk, bajet org lain pon boleh suka ajak org lain tgk sekali and they don't just get what's the fuss.

2. Pernahkah anda bercakap sesuatu kemudian mengubah topik dengan begitu pantas, peluru juga tidak sepantas itu? -> kerana terlalu banyak benda aku perlu pk. kalo x sebut, nanti aku lupa. but we're awesomely good, that's why we can do this. LOL

3. Pernahkah anda terfikir bahawa mungkin anda sebenarnya gila dan semua yang berlaku dalam hidup anda ini hanyalah a figment of your imagination? -> Selalu. Period.

5. Anda pernah mempercayai sesuatu dengan bersungguh-sungguh dan rupa-rupanya perkara itu tidak pernah wujud? -> Ini adik aku. Percaya lirik Bila Rindu. Aku cerita dah kan?

Shai Kamarudin said...

hahaha yeah, BILA RINDU tu.
yeah, MatsuJun is far far far better than whothewhat yang berlakon Meteor Garden versi Korea tu. Come onnnn... kita lebih suka sth original. ekekeke