Notisbod notis:

Pembelian karya-karya Nurul Syahida kini boleh didapati secara online melalui ejen Mohamed Feroz atau melalui Karangkraf Mall. Setiap pembelian membolehkan anda mendapat tandatangan dan ucapan khas penulis.

Whatsapp/Hubungi: 019-2254910 (Abg Long)
Berikan (nama)(alamat)(nombor telefon)(kuantiti buku)

Wednesday, October 17, 2012

Those Songs... Part II (Working Years)

Minggu lepas lagu2 masa zaman UIA kan... Ha ni lagu era bekerja pulak. Bila aku kata lagu era bekerja, maksud aku lagu2 yang aku dengar masa aku masih lagi bekerja sepenuh masa dengan CO.

(Masukkan penerangan aku yg panjang lebar tentang ofis di sini mengikut sesuka hati anda, sebab aku malas nak tulis)



Lagu ni macam lagu tema tahun 2008. Sebab aku balik kerja naik bas. Dan sambil tunggu bas, aku dengar mp3. And lagu Glen Hansard- Marketa Irglova yang paling banyak dalam mp3 aku. And masa ni era filem "Once". Like semua orang kat ofis cam pernah tengoklah. That's the thing with working in an office that is very cinema and cinematic-centered. Kalau sorang kata filem best, sume org akan tengok so sume org akan tahu citer tu.



Aku bennnnnci gila lagu ni. Benci nak mampos. And aku bagitau member meja sebelah aku, si Wahi, yang aku benci lagu ni. One day, tetibe Wahi cam, "Syahida, aku nak tujukan lagu untuk kau, boleh? Special untuk kau." And then he blasted this song. Kuasam punya makhluk.



Ini lagu alarm clock. Member ku kata, "Kalau ko suka lagu tu, janganlah buat jadi alarm clock. Sebab ko akan benci lagu tu." Tapi somehow, walaupun setiap pagi aku annoyed bila jam berbunyik suh aku bangun, aku tetap tak benci lagu ni. Who can hate Liyana Fizi's voice?



Ini humming-browsing song. Maksudnya, waktu tengah carik bahan nak tulis artikel atau buat kerja profile thingy amende tah aku dah tak ingat, mesti akan hum lagu ni. Sebab seriously memang tak akan berjaya nyanyi dengan suara normal, jadi the best you can do to actually sing the whole song ialah dengan humming. Dan otak rasa lebih segar hum lagu ni sementara buat kerja. (Alasan bohong yang menutup alasan sebenar yang lebih haru dan pilu... ahahaha).



Lagu paling best bila stress dengan kerja. Aku rasa Lan memang diciptakan untuk menjerit setiap masa. Setiap kali dengar lagu ni, teringat ayam rangka pasar rabu kat stadium Shah Alam.



Ya, lagu ini kalau first time dengar, anda pasti akan berkerut dahi dan cam, "What the f-..." Tapi habis je main, suddenly you realise you're humming the tune. Masa ni filem Mendadak Dangdut baru keluar kat wayang dan editor aku macam sangat smitten dengan Titi Kamal so every single freakin day dia akan nyanyi that part, "Lai lai lai lai panggil aku si jablai, abang jarang pulang, aku jarang dibelai..." This is brainwashing song. You can't get it out of your head. And it always reminds me of my editor's morning cologne. It kinda came together in some horrifying harmony.



Dulu meja aku bersambung dengan Wahi, Maria dan Zim. So somehow kitorang akan end up menyanyi sama2 tanpa sebab. Kdg2 dari playlist Wahi (yg lebih contemporary), kdg2 ikut playlist Maria (yg lebih brutal) and kadang2 dr playlist Zim yang range from the most bingit songs to the most classic, cam lagu P. Ramlee... and there was this one time tetibe sume org nyanyi lagu Kg Pening Lalat ni. Entah pesal tah. Most probably sebab tension dgn ade la org tu. Ahahahaha.




Aku selalu dengar lagu2 Pete Yorn dan Scarlett Johansson (yes, THAT Scarlett Johansson) masa era2 aku baru berenti kerja dan habiskan the first two months of my non-working time siapkan AKN. So lagu ni sentiasa mengingatkan aku tentang era2 aku insomnia dan tak cukup tido. Suara Scarlett yang cam serak2 tu menggambarkan mood aku setiap pagi.

2 comments:

Miss CJ said...

Aku rasa aku kenal lagu Pete Yorn dgn Scarlett ni kt blog lama ko lah. Ko penah letak dulu

Shai Kamarudin said...

yebebeh, yu are so korek!!