Notisbod notis:

Pembelian karya-karya Nurul Syahida kini boleh didapati secara online melalui ejen Mohamed Feroz atau melalui Karangkraf Mall. Setiap pembelian membolehkan anda mendapat tandatangan dan ucapan khas penulis.

Whatsapp/Hubungi: 019-2254910 (Abg Long)
Berikan (nama)(alamat)(nombor telefon)(kuantiti buku)

Tuesday, October 23, 2012

THE SELF-OBSESSED TRIVIA 3 - Things you should know about...



Iklan time for AKN.

1. Aku start tulis AKN agak lambat, which is pengakhiran 2008 (lepas berhenti kerja), dan hanya siap pada akhir 2009. Why? Sebab masa time aku bekerja, aku memang tak ada masa walau sekejap untuk dihabiskan menulis novel. Even sometimes Sabtu dan Ahad ada things I had to cover. And now you know why reporters are cranky all the time.

Time kerja memang nampak happy, lagi2 bila jumpa Mamat Khalid, but then you shud see me as I arrived home. This was Shah Alam - KL - Kuala Kangsar - KL - Shah Alam in one day. On a Saturday.
2. Nama Safiah diambil bersempena nama isteri Nabi Muhammad, Safiah binti Huyay yang dikatakan keturunan Nabi Musa.

3. Nama Iza aku ambil sempena nama constant roommate aku, Iza. Although, in reality Iza bernama Nurul Izza while Iza dalam AKN mempunyai nama penuh Izaliana. Helmi pulak.... sebab dah lama aku teringin nak tulis novel guna nama Helmi.

4. Nama Roul wujud based on seorang senior masa aku kat UIA yang lebih dikenali dengan gelaran Abang Roul (Dun ask me his real name, I dunno). Cara menyebutnya ialah Roul (Ro-ul, macam sebutan Rul yang lebih accented) dan bukan Ra-ul seperti yang kebanyakan orang sangkakan. Nama Zairul diambil sempena ustaz Bahasa Arab masa aku kat Matrics UIA dulu, sebab itu first time aku jumpa orang nama Zairul dan nama tu macam agak aneh untuk seorang ustaz yang ajar Bahasa Arab. It's like how weird it is to have a US President called Barack Obama, or a novelist with a name as plain as Nurul Syahida. You get my point.

5. If you ask me how to imagine Roul in reality, imagine a shorter Bront Palarae with red hair and speaks with a deep husky Chad Kroeger voice. But if you imagine it too handsomely, you're doing it wrong.



6. Although Safiah ada the same tendency to be sarcastic and "I-told-you-so"-ish as myself in reality, Safiah is NOT me or a story about me. Aku cuma nak tunjuk pada orang, novelis bukanlah spesis jiwang karat dan bermadah setiap masa yang macam orang sangkakan.

7. Kisah Iza dan Hisyam merupakan kisah member aku (bukan Iza) yang fell in love with a douchebag yang tak tahu memilih antara dua. I made it my own to remind people that if there's someone yang buat ko macam their "secret weapon" or their "security/second choice", leave them - even if it hurts you. They're not worth it. How would you know such person? Their tendency to say things like "Awak tak akan faham", "Kalaulah keadaan lebih mudah" or "Susah saya nak explain" when you ask them who you are to them.

8. Jia Huey diambil dari nama ex-office mate aku di CO, Grace. I think she has the prettiest name I have ever heard.

9. Aku banyak dengar lagu Pete Yorn - Scarlett Johanssen, Glen Hansard - Marketa Irglova, dan lagu-lagu Slipknot, Korn, Audioslave, Janis Joplin, Cat Stevens, The Frames dan Van Morrison while writing this book.


10. Cara aku menulis relationship antara Safiah dengan editors di syarikat penerbitannya sama macam relationship aku dengan the staff kat Buku Prima.

11. Nama YM "Izayoi" bermaksud bulan penuh. It is also nama emak kepada titular character of the comic/anime of the same name, Inuyasha, which is anime favourite aku masa kat UIA.



12. Bahasa mandarin yang ada dalam AKN merupakan cara aku mempraktikkan ilmu belajar bahasa mandarin kat UIA aku yang tak seberapa tu, which consists of basic stuff like "Ni zhu zai nar?" and "Ni Jiao shenme ming zi?" Lepas tu aku tak datang kelas lagi dah sebab aku malas pergi kelas malam. Ahahahaha.

13. AKN dapat banyak review yang bagus, tapi masa tu aku tak rasa macam nak celebrate sebab masa tu aku sibuk dengan masalah tadika yang tak selesai dan tengah in the process of filing legal suit. So aku banyak tak jawab SMS orang yang congratulate AKN. And I am sorry for that.

14. Title original AKU KAN NOVELIS yang aku bagi pada Ecah (editor) ialah "Citecinte" sebab orang selalu tanya aku, aku tulis novel cite apa, aku fikri it would be great if aku ada buku yang bertajuk "Citecinte"... like some kind of joke. But then Ecah mintak title lain, so aku bagi a few titles dan dia pilih AKN.    

15. Cara Roul gulung rokok tu based on observation on a former office mate yang memang gulung rokok sendiri.



16. Sekalipun aku guna analogi filem A WALK TO REMEMBER untuk menjelaskan tentang pandangan Safiah tentang Roul, sebenarnya aku tak pernah tengok filem tu. Aku anti filem2 di mana ada kematian dalam percintaan sebab I find it scary. For example, I think ending TITANIC di mana Rose masih ingat pada Jack adalah sangat menakutkan dan ending ROOFTOP PRINCE di mana the king end up without a queen and have to wait hundreds of years to be with his love is extremely horrifying. And don't let me start on A TERRACOTTA WARRIOR dan juga BUTTERFLY LOVERS. Oyh.

17. Istilah "bai" kali pertama aku dengar digunakan oleh geng2 warung mamak and youngsters kat Negeri Sembilan. As in, "Kau bia bona, bai"... and "Kau jangan nak membongak, bai..." I love how they use the word, so I decided to incorporate it.

18. Untuk mendapatkan AKN, anda boleh beli online dengan ejen saya, Abang Long DI ARRAZI (CLICK HERE) . Apa bezaya beli tempat lain dengan Abang Long? You can ask for tandatangan, ucapan khas... I mean, kalau anda belikan buku ini untuk birthday kawan ke ape ke, I can write something special for em. And those kind of stuff.


8 comments:

Anok Pok Mat Kapok said...

Novel ni best :) Bace, then senyum sorang2 sebab bayangkan watak Safiah yg 'comei' tu :)

Adam said...

Ahahaha didnt know ko mmg peng-observe bila nadzim gulung rokok :P

Planet Aiza Mira said...

Novel ni bagi saya inspirasi untuk menulis balik. Kak Shai gambarkan kenapa seseorang tu nak jadi penulis sama macam saya bayangkan diri saya. Cumanya impian tu tak kesampaian bila keluarga halang niat saya untuk masuk ke bidang penulisan kreatif menyebabkan saya berhenti menulis lebih 2 tahun. Sehinggalah saya baca AKN. Selepas tu, saya mula menulis balik dan sedang mencari peluang sekarang untuk menghasilkan buku macam akak. Setahun lepas saya beli AKN, saya beli semua novel tulisan akak (masa tu pesta buku). Saya suka semuanya. Sebab latar dan jalan cerita yang akak pilih tak "novel" sangat. Maksud saya, saya tak suka impian yang hanya tercipta dalam novel. Baru kawin pergi bulan madu siap bagi hadiah banglo. Hidup di bumi yg nyata tak mcam tu. Saya sukakan sesuatu yang biasa, yang semua orang rasa, sebab tak semua orang kaya tetapi tak juga miskin selamanya. Tahniah akak.

selamba said...

setuju dengan akak bab anti kematian dlm kisah percintaan.
Haha, dan saya rasa benda yg sama bilamana sy tonton cite2 yg akak mention kat ats. (butterfly lovers and rooftop prince..story best ending tak sgt)

Shai Kamarudin said...

Nuyue - PJ awak dah dipos oleh ejen hari ni. Enjoy! ^^

Adam - apa org buat masa sblm dan slps makan sume aku perhatikan. if it wasnt for the fact that I'm a novelist, it wud be considered a creepy thing to do. Ahahahah

Aiza - Thank you soooo muchos gracias... hahaha. Harapnya by the end of it all, one day akak akan baca novel awak.

Selamba - selamba??? :P Butterfly Lovers... sampai skrg aku traumatised dengan citer tu, which is of course is the legendary Shen Pak - Ying Toi story, that shud be 'clue' enough. Tapi masa zaman tu, mana la nak tau sapakah itu Shen Pak dan Ying Toi! Ahahaha.

Anok Pok Mat Kapok said...

Novel dah sampai tadi :) Dah start bace :)

Shai Kamarudin said...

happy readin :D

Sofie Adie said...

Omg...saya terover imagine yang roul tu sangatlah tak hensem...tapi tak terbayang pulak bront palare...cuma ia agak lebih kerek lagi dari tu..huhuhuh