Notisbod notis:

Pembelian karya-karya Nurul Syahida kini boleh didapati secara online melalui ejen Mohamed Feroz atau melalui Karangkraf Mall. Setiap pembelian membolehkan anda mendapat tandatangan dan ucapan khas penulis.

Whatsapp/Hubungi: 019-2254910 (Abg Long)
Berikan (nama)(alamat)(nombor telefon)(kuantiti buku)

Friday, October 19, 2012

THE SELF-OBSESSED TRIVIA: Things You Should know About...


It's time for iklankan buku lama again!

Trivias:

1. Aku pilih Zulaikha sebagai nama karakter sebab aku nak semua novel aku menggunakan nama-nama wanita terulung dalam Islam atau at least ada sejarah behind the name. In original manuscript, nama panggilan Zulaikha adalah "Laika" instead of "Ika"... just because she was more of a Laika kind of girl instead of an Ika (Like, aku dipanggil "Shai" because I don't look or act like someone who would be called "Ida").

2. Maisarah was my aunt's name. Syazana and Dalilah my cousins.

3. Aku gunakan background student Political Science sebab aku student Political Science masa buku ni ditulis. Semua nama buku rujukan dan kelas tu memang wujud. Tapi I twisted the fact about POLSC is an all-boys club. Kebanyakan students POLSC in reality adalah budak perempuan.



4. Restoran PHASE tak wujud, tapi you can see Restoran PHA-PHA kat Taman Melawati.

5. Ramai mempersoalkan tentang fakta Pyan nak pergi Afghanistan by convoy redah Thailand. This was a fact back in 2002. I had a friend whose cousin tried to do so but failed sebab kena tahan kat border. The idea was to convoy Thailand - Burma - India - Pakistan and Afghanistan. But of course since tak pernah ada sesiapa lepas (at least not that I know of), theory sama ada sampai atau tak ni tak pernah dibuktikan.

6. Pyan was a character by observation. There was a guy in my class yang jarang masuk kelas, selalu datang dengan jeans selekeh, and we called him Marc Anthony behind his back (sebab he has the same defined feature dengan Marc Anthony the singer).



7. Aku menulis novel ni masa era gila dengar lagu Latin. Banyak influenced by the sounds of Ricardo Montaner, Marc Anthony, Juanes (Hipster Shai: I listened to Juanes before Juanes was cool), Armando Manzanero, Olga Tanon, and Christina Aguilera's Latin Album. Hence the sequence with Yusri dan lagu "Tragedy".


8. Ayat "Itu arahan ke permintaan?" yang ditanya Zulaikha pada Pyan was actually a memory I had with a male friend in high school. He was sort of kawan gaduh and my president in a co-curricullum based club. Masa kat sekolah we were both egotistical (who weren't, eyh?) and there was one time he kept pestering me about writing his speech for jamuan persatuan and I was like, "Itu arahan ke permintaan?"... "Dua-dua"... he said. The first time I learn about men's inability to show weakness.

9. My original manuscript ended with "Sufian menoleh sekali lagi" (mukasurat 337 dan ayat ke 9). Then the next page is Epilogue with that dialogue about TAC.
But my editor didn't want it like that, sebab macam tergantung, so dia tambah beberapa perenggan. If you are my constant reader, you would know that I will not say things like "perempuan mudah cair, beb" atau "Aku tahu kau amat mencintaiku". You know how I despise and always avoid using the word "mencintai" That's just not me. Ahahaha.

10. Of course since this was my first novel, banyak yang perlu dipelajari so banyak yang diedit. So other than number (9), other things yang editor ubah ialah gelaran "Laika" kepada "Ika", Nurain (in original mss, Zulaikha yang panggil Nurain as "Ain" dan Pyan yang panggil Nurain "Nur". Tapi dalam manuskrip, editor tukar), Yusrizal (Nama penuh dia Yusrizal dan aku sebut sekali je in original mss. Selebihnya aku guna Yusri. But then it was changed), perkataan crap as in "It's crap" yang ditukar jadi "crab".

11.  Aku jarang promote buku ni sebab aku rasa masa aku tulis ni aku terlalu positif tentang hidup! Sangat positif tentang kehidupan, sangat ambitious tentang love and life in the outside world, sangat percaya dengan happy endings. I haven't since then.

12. Blok F 5.7 adalah nombor bilik aku (except that aku duduk blok E) masa kat UIA (Mahallah Halimah yo). I hated that room sebab tinggi sgt, penat nak panjat tangga and bila dah sampai atas, ko rasa malas nak turun lagi dah. And kalau lori atau apa2 kenderaan berat lalu, ko terasa macam bergoyang. Scary shit.



13. Dr. Badri was Zulaikha's advisor, sbb di UIA dulu pakai sistem advisor. Advisor aku masa belajar adalah Dr. El-Fateh. I dun actually menggunakan khidmatnya as an advisor except untuk tandatangan my add and drop form. I think nobody really does. Ahahahaha. But I was a bit defensive when it comes to him. Having his name with the word "Advisor" on my POLSC form yang dah diluluskan made it feel like the department telling me, "Ko dapat masuk kuliyah ni, ini bapak ko." So bila orang selalu kritik dia, aku rasa macam aku ada tanggungjawab untuk defend. Ahahaha.

Yep. This guy.
14. Perdebatan antara Syaz dan Sarah mengenai "Armando atau Fernando Jose" refers to telenovela "Yo Soy Betty, La Fea" dan "Rosalinda" dan "Dicky Cheung dan Ren Quan" adalah perbandingan dua pelakon ATV yang berlakon dalam drama cina, "Smart Kid", yang juga merupakan hot drama pada tahun 2001.


15. Jika anda belum lagi mendapatkannya, anda boleh membeli SOALNYA HATI dengan ejen saya yang bergaya lagi baik hati DI SINI, DI ARRAZI dan dapatkan tandatangan saya dan ucapan khas...



12 comments:

Anok Pok Mat Kapok said...

Assalamualaikum sis :) Saye mule 'terbace' novel sOalnya hati ni mase last sem kat u. mase tu novel ni ade dlm majalah remaja. then, cari novel ni kat book store. teringat kate2 slh sorang kawan saye 'jarang ade novelis nk tulis cerita pasal student sains politik'. terkebetulan saye slh sorang student sains politik. Setiap kali saye rase berserabut, saye akan bace novel ni. motif? xtau. setiap kali bace novel ni saye rase tenang. :) saye memang minat ngan novel2 sis, yg lain2 dh ade kecuali plain jane. payah nk jumpe :(

Shai Kamarudin said...

Thanks sebab sudi baca SH (^o^)/. Era study Polsc memang antara era yang paling best dalam hidop, kan? Kan? Kan? Ahaha.

PJ memang susah nak jumpa sekarang ni sebab kedai tak amik buku lama. Sebab tu skrg pakai ejen. Try ejen kita yg mmg sedia membantu,

http://arrazi.my/?107,plain-jane

MJ said...

saya pon mule baca novel ni dlm majalah wanita kot kalau tak silap. masa tu memang tgkp cintan lah ngan novel ni sbb cara kak shai tulis mmg totally different. lepas tu terus cari kat kedai sbb nak tau ending die. nak ur autograph! next novel saya akn beli dgn ejen pulak..:)

Shai Kamarudin said...

Tenkiusssss MJ. Ha, meh beli dengan ejen saya yang sangat pantas. next novel insya-Allah keluar bulan empat tahun depan.

Anok Pok Mat Kapok said...

Hehe.. rindu nak jadi student Polsci balik sis.. w/pun belajar tough dari Org lain tapi banyak blaja bende baru :) Nanti nk try survey kat ajen tu. memang nk sangat-sangat novel Plain Jane tu

Moyy said...

Yep, it's so pelik when you use 'aku-tahu-kau-amat-mencintaiku'. Hahaa... saya dah agak yang ayat tu memang 'pelik' untuk duduk kat dalam your novel. But then, sebagai seorang pembaca, saya baca je la. Hahaa...

Shai Kamarudin said...

Ahahaha, kan? :P
Masa mula2 editor bagi copy buku ni lepas dah diprint, depressed kejap sebab banyak small details yang ditukar. Tapi biasalah, kalau first time jadi writer, kena terima sume yang diubah.

Happy Mind said...

sy boleh tulis perkataan cinta berkali2, tp bukan meluahkannya...-ush, terasa berkarat jiwa

Unknown said...

1st novel saye bace..soalnya hati.. n im love it..actually kawan adiahkan novel ni sbb saya mmg suke sgt bace novel n die bg novel ni sbb nama die lebih kurang same mcm sis..hihi..lepas tu saya xpenah miss dh novel sis..suke cara sis tulis..no cintan cintun..sempoi n agak belit2 ayat die..tapi BEST..waiting 4 ur next novel..:)

Shai Kamarudin said...

Soleh S - "Asmara cinta asmara cinta asmara cinnntaaaa... cuba nyanyi macam mana mau cari duit ka, macam mana nak berbini du-..." bak kata Haji Bakhil.

ct baya - tenkiu, my love (haha romantis tak ai?)... hihi, kem salam kat kawan yg memperkenalkan buku akak tu jugak :D

Sofie Adie said...

pastu kak apa jadi dengan budak yang jarang masuk kelas tu..hehehe..pyan inspirasi tu...cerita ni buat saya tak mau bercinta...hahaha takdelh sebab prcaya org macam pyan..OMG kak adakah saya terlalu fanatik terhadap pyan...

Shai Kamarudin said...

sofie adie - ahahahaha mungkin jugak tuh! :P