Notisbod notis:

Pembelian karya-karya Nurul Syahida kini boleh didapati secara online melalui ejen Mohamed Feroz atau melalui Karangkraf Mall. Setiap pembelian membolehkan anda mendapat tandatangan dan ucapan khas penulis.

Whatsapp/Hubungi: 019-2254910 (Abg Long)
Berikan (nama)(alamat)(nombor telefon)(kuantiti buku)

Thursday, October 11, 2012

Those songs.... Part I

Aku bukan tak ada kerja. Kerja aku bertimbun. Tapi aku rasa macam:
a) Blog dah lama tak update
b) Blog dah lama tak update
c) I need to look at something that ain't work.

So.
Oh, by the way, minggu lepas, aku dan Shikin (Liza kerja office jadi dia tak dapat join. Meanwhile, Nurul Syahida dan Zara Amani adalah dua insan yang bekerja sesuka hati. Atau nama lainnya, "Career Casanovna". Why Casanovna dan bukan Casanova? Aku ikut Russian punya mufrad muannas, you know, contoh: anak lelaki kepada Ibrahim will be Ibrahimova. Anak perempuan kepada Ibrahim is Ibrahimovna. Kenapa aku kena terangkan sistem yang complicated atas tujuan tak penting ni?

Anyways, kitorang pi jumpa Encik Ali, editor kami, dan katanya, novel trio insya-Allah keluar pada Pesta Buku Antarabangsa bulan empat nanti. Ya, saya tahu agak lambat. Maafkan saya. Nanti kitorang bagi banyak2 freebies eh?

Anyways, semalam duk dengar lagu-lagu zaman belajar. Tiba-tiba terfikir nak senaraikan semua lagu-lagu tu for reminiscing sake. Inilah antara lagu-lagu yang mewarnai hidup aku zaman UIA dulu. Iza, Chaq, Zeti, Ika, Niza, Kak Mar, Emi (ni sume senarai orang yang pernah satu bilik dengan aku) dan yang lain-lain surely ingat.....................................



Lagu favourite Iza sebenarnya. Aku terpengaruh dengan dia sebab hampir setiap hari dia bukak lagu ni. Ini time Iza selalu ke sana ke mari dengan fail biru dia dan masih pakai spek dan masih lagi suka menggunakan istilah "Apa kes?" bila bercakap. Ahahahaha.



Disebabkan Iza mempengaruhi aku untuk dengar lagu dia, aku cuba mempengaruhi dia dengan lagu favourite aku. Aku tak ingat kenapa ni dulu lagu favourite aku. I think once upon a time aku nak kawin dengan Wes Scantlin. Oh, good times... good times...



Ha, ni memang normal. Semua orang dengar lagu ni pada tahun2 ini. Paling best dengar lagu ni sambil study exam atau buat enam assignments 15 pages each back to back. Duk jerit korus buat hilang stress.



Ya, semua orang tahu lagu ni. Tapi let me tell you, o you students of today yang senang2 boleh download sume mende dan tengok kat Youtube. Pada zaman aku belajar, masa semua benda kat internet menggunakan font Times New Roman, cara anda mendapatkan lagu ini adalah dengan meminjam CD-R berisik lagu. Aku tatau siapa tuan empunya CD sebenar, tapi lagu ni disebarkan dengan cara A pinjamkan CD dia kat B untuk dimasukkan dalam komputer, C burn dari B, D burn dari C dan seterusnya.



Aku biasanya menjengkelkan orang dengan mendengar lagu Jay Chou. Tapi lagu ni satu-satunya lagu Jay Chou yang semua orang boleh accept. Aku tak tahu kenapa. Bila dengar balik, rasanya muzik dia biasa je.



Sebagai pembekal lagu-lagu cina di bilik aku (as in player aku paling banyak lagu cina), aku juga pembekal lagu ni, lagu mandarin yang paling banyak orang amik dari aku sebab lagu METEOR GARDEN.



Aku tak tahu mana Iza dapat, tapi satu hari tu dia balik dengan CD video klip Peterpan. Masa tu aku tak kenal sapa itu Peterpan sebab aku tak suka dengar lagu Indonesia era2 tu, sebab kononnya aku cool. Ahahahaha. Tapi masa tu agak jakun ah, sebab sharing music videos is still a new thing masa tu......... oh My God, bunyik macam aku hidup era Prohibition!



Ini lagu yang aku selalu dengar dalam bas on the way balik ke rumah setiap hari masa aku buat keputusan untuk tak duduk hostel masa amik short sem third year. Kepala hotak bijak punya idea. Aku dah susun jadual aku cantik2 supaya memudahkan kerja balik rumah (walhal makan dua jam perjalanan sekali pergi, semata2 sebab nak jimat takyah bayar hostel), tapi tetibe Rahman Tang ubah jadual ikut suka dia, menyebabkan aku kena bangun awal pagi untuk kejar LRT ke UIA dan sampai umah waktu maghrib. Every single day. Jadi setiap kali aku terdengar lagu ni sekarang, aku boleh terhidu bau ekzos bas Intrakota warna merah tu (sekarang dah tukar ke RapidKL)



Ini lagu favourite Chaq. Sementara orang lain semua dengar player kat komputer, dia duk dengar radio stesyen klasik. Dia la yag ko harapkan kalau nak berduet lagu Bee Gees atau ABBA dalam bilik.



Dulu aku suka buat lawak bangang dengan Julia. Setiap kali nampak dia, I'll be like, "Julia, aku dah cuba dah..." and sambil mengerut dahi dia tanya, "Dah cuba apa?"
And then you'll go, "Ku dah cuba hidup tanpa dirimuuuuuu..." It was such a stupid pun, I think Jue hated it. Ahahahahaha.



Speaking of.... Aku buat lawak bangang yang sama dengan Seff kat UIA. Like, "Hey Sefia!", Seff will be like, "Apa?" and I'll go "Malam ini ku takkan puuuulaaaaangggg..."
Ahahaha, mannn, I was corny.



Mendengar lagu KORN bukan sebab pretentiously ganas. Dengar lagu KORN sebab lagu album ni sangat best. Masa era dengar walkman, inilah lagu yang aku dengar dalam bas supaya aku tak tertidur.............. okeh, aku still tertidur jugak, with Jonathan Davies voice and all. But anyway, kalau korang tengok BLEACH, mesti perasan bahawasanya bahagian langit retak tu sangat sama.



Yeah yeah... I know. It was experimental. I was on that era di mana aku dengar all kinds of music and finding out what kind of music I like (which end up dengan lagu2 era Rat Pack and Doris Day, how ironic). Still, Cypres Hill yo. Gotta admit, it was good. After the first minute, you'll feel like you can go gangsta *gangsta duckface, downward peace*. Ahahahaha.

3 comments:

izza said...

hahaha ko ingat tak kita sebilik dengan ika niza duk melalak lagu mirai ni! gila gelak guling2.. mesti kena sumpah dgn jiran2 HAHAHAHA

Shai Kamarudin said...

jiran mana? "Abang Kay"? Ahahahahahaha

Miss CJ said...

You'res till corny whaat