Notisbod notis:

Pembelian karya-karya Nurul Syahida kini boleh didapati secara online melalui ejen Mohamed Feroz atau melalui Karangkraf Mall. Setiap pembelian membolehkan anda mendapat tandatangan dan ucapan khas penulis.

Whatsapp/Hubungi: 019-2254910 (Abg Long)
Berikan (nama)(alamat)(nombor telefon)(kuantiti buku)

Sunday, August 12, 2012

Shai - The Amazing Gift Hoarder

I keep things.
Things that meant a lot. Things that people gave me. Things that I can't let go. Things I did. But some things are better left forgotten. Kept somewhere unseen. Thrown away.

Not some of these things, though...


Tulip ungu tu dibagi oleh Nad sebagai hadiah birthday masa aku form two. It came with a birthday card. Sayangnya aku tak jumpa mana kad tu. In 2010, she gave me the rose bottle. I am still contemplating tentang apa yang aku nak isi dalam tu. Memula kekonon nak isik semua impian dalam tu, tapi sejak berusia 29 tahun, bila ada impian aku terus buat je. Hmmm... mungkin aku patut masukkan impian nak beli banglo kat Cihampelas dalam tu. Atau impian kahwin dengan Dude Harlino.... (kenapa impian aku semuanya ada kat Indonesia? Banyak sangat kerja translate sinetron la nih)


Ika, roommate dan junior aku kat UIA bagi message in a bottle tu kat aku sebagai hadiah perpisahan masa final year kat UIA in 2006. In 2004, Iza bagi aku scented candle tu. Asalnya scented candle tu warna biru dengan seashells kat dalamnya. Sekarang dah bertukar warna. Aku tak nak guna. Sayang weyh, member bagi (bodeklah kawan anda yang bekerja sebagai lecturer untuk kebaikan masa hadapan. haha)


I have always wanted a dartboard. So habis sekolah je, ini benda pertama yang aku beli dengan duit yang mak cik aku bagi sebagai hadiah SPM. The butterfly was Mun's gift untuk convocation. It's a symbollic thing - meaning to fly, now that I have finished my studies... for me, lah. Mungkin Mun just beli sebab benda tu cantik, mana aku tau apa dia punya pemahaman. Ahahaha.


Can't play an instrument. But I sure can play kompang yo.
  

KUNGFU HUSTLE soundtrack yang ada tandatangan Stephen Chow in 2004. Yes, yang bulat2 macam contengan hapentah tu adelah tandatangan Sing Jai sendiri. This is the closest I can get to him. Closer than that, I will become a Stephen Chow stalker. Haha.


Mug tu adalah hadiah harijadi daripada bapak sedara aku masa aku darjah enam. Aku suka mug tu sebab it's not perfect. It was made to be senget benget dan banyak imperfection. The blue SHY thing adalah hadiah perpisahan yang si Mun buat untuk aku, Tim dan Nad lepas habis tingkatan lima. It wud have been more meaningful if aku dah tak jumpa Mun selama sepuluh tahun. Masalahnya setiap bulan jumpa. Tak Sisterhood of Travelling Pants langsung. Hahaha.


Punca aku simpan tag MEDIA untuk event Michael Jackson and event Kim Ha-neul and Kang Ji-hwan ini adalah kerana inilah event terakhir/work trip luar Malaysia yang aku pergi sebagai media. After the Singapore trip, PTPTN bertindak kejam terhadap aku. Terpaksalah aku bekerja dalam Malaysia je.


Ini hadiah birthday yang makdik bagi masa darjah tiga rasanya. Dalam tu ada tiga batang pensel, pembaris dan pemadam. Sampai sekarang masih retain bentuk asalnya. Sayang nak guna sebab cantik sangat.


Ini kotak barang kemas yang makcik bagi. Rasanya makcik bagi masa form four. Dulu aku simpan barang kemas dalam tu. Tapi lepas tu semuanya tangle sesama sendiri, so akhirnya aku isik beads and buttons je dalam tu. Sampai sekarang, every few days aku akan lap supaya berkilat. 


The first one adalah lakaran design t-shirt yang aku buat untuk adik sepupu aku tapi lepas tu aku lupa bagi dia dan dia lupa nak tanya dan akhirnya terus dilupakan. Aku menggunakan muka Jay Chou sebagai sampel. Sebelah tu ialah zaman aku nak try lukis potret so aku lukis muka Chaq. Then I found out that I hate making portraits sebab it takes a long time and a lot of people can do it. So aku tinggalkan terus. As they say, "Never invest in something that won't give you a lot of profit." Ahahaha.


Ini fail masa aku second year kat UIA. Zaman obses Jay Chou sampai fail pun ada muka dia. Bila piker sekarang, rasa macam sangat nonsense je masa tu, luar gamba Jay Chou, dalam nota Usul Fiqh. 


Tiap-tiap tahun mesti buat kerja ni. Add subject, pergi first class, didn't like it, drop the subject. Aku rasa El-Fatih dah naik muak sign drop form aku tetiap semester. Budak ni tak ada keputusan hidup betul.


Masa aku form three back in 1998, I heard of a bombing in Kenya and Tanzania. It was the first time the name Osama bin Laden was mentioned in a big way... globally. Put aside the question of holy war and whatnot. What interest me is the story of a son of a wealthy family who left everything for a life in the run. In 1999, I started compiling news about the guy. This was before 9/11. Sangat susah nak jumpa news about Bin Laden before 9/11. After 9/11, I stopped compiling sebab berita pasal dia bersepah and compiling each and every one of em will only turn my file into an encyclopaedia.  


It was my poetry diary. Tempat aku tulis puisi. It was my "thing" masa study kat UIA. 


The many many Jay Chou album since the first one. Actually aku start dengan his third album, "Eighth Generation" (because I was in love with "Hui Dao Guo Qu"), and then beli yang second and first. Album first sangat susah nak jumpa unless ko masuk kedai muzik yang memang khas untuk album artis cina sahaja. Pada zaman tu, kalau ko masuk kedai beli album Jay Chou, orang kedai pandang kau sambil tanya, "You sure?" especially when you don't actually speak the language, bertudung dan ada kad matric UIA dalam wallet. It became a source of amusement to them bila ko miming lagu "An Hao" depan diorang, as if you're a performing monkey. Hahaha. 
And Taiwanese singers always keluarkan stuff. Memula keluar album. Then keluar the music video VCDs or DVD. Then concert album. OST for movies. Oyh. The last album aku beli before I stop was his seventh, "Still Fantasy". Masa tu dia dah start berlakon and his songs were not as good as the ones when he was just the lanky dude from Linkou who loves his mum, Jet Li's movies and composing songs. So I stopped.

No comments: