Notisbod notis:

Pembelian karya-karya Nurul Syahida kini boleh didapati secara online melalui ejen Mohamed Feroz atau melalui Karangkraf Mall. Setiap pembelian membolehkan anda mendapat tandatangan dan ucapan khas penulis.

Whatsapp/Hubungi: 019-2254910 (Abg Long)
Berikan (nama)(alamat)(nombor telefon)(kuantiti buku)

Friday, November 9, 2012

PET PEEVES: Resurrected

"I got pet peeves. You got pet peeves. He got pet peeves. We all got pet peeves," to quote Gyp Rosetti.

I lied. Gyp Rosetti said, "I got a gun"... but, oh well...

And ini semua pet peeves aku. And if you don't know what pet peeves means, bukak dictionary atau google it, sebab my other pet peeve is people yang malas nak cari info sendiri dan asyik mengharapkan ia dihidang on a silver platter. Ahahaha.

But anyway, aku tak kata benda ni bodoh (aku bukanlah macam ada seorang student pascasiswazah yang tak suka novel melayu tu based on a very detailed research on various literature... and when I said based on detailed research, I mean 'kutuk semberono'... *aku saja control perlian aku selama seminggu lebih just so Zara Amani baca that popular blog and then we can make fun of it together*). Apa aku maksudkan ialah, benda2 ni mungkin orang lain tak kisah, tapi agak annoying pada aku. Sesetengahnya tak worth untuk dijadikan isu pun, cuma aku sorang je ada isu dengan benda tu.

And here's some of it:

The saying,"Haters gonna hate".

Apa maksudnya tu? What is "haters"? Adakah sejenis profesion? Adakah satu golongan manusia yang membenci? Bukankah itu bermakna semua orang juga haters sebab semua orang pun akan membenci sesuatu? Apa antonym untuk haters? LIKERS? Will there be "Likers gonna like"? Or "Lovers gonna love"? "Eaters gonna eat"? "Syahida gonna syahid"? 

That's like saying, "Saya tak ada concrete comment or anything to back me up, so.... haters gonna hate yo!!"
Saying 'haters gonna hate' pada aku seperti mengundang orang untuk bertambah benci. I especially hate it sebab kebanyakan orang yang guna ayat ni adalah reality TV stars yang memang sengaja annoy orang lain for them to be able to say that. Nicki Minaj adalah antara artis yang paling suka menggelar orang yang tak suka dia sebagai haters, so setiap kali anda guna "haters gonna hate", you are only reminding me of how much aku tak suka Nicki Minaj.

Comic sans

There is nothing truer than what David Mitchell said in the clip below:



"You're just jealous"

As in, for example, when you watch HyunA on YouTube and think "This is crass. That girl tries too hard to be sexy and she's too young to do that move" and saw someone saying the same thing in the comment section, and someone else will be like, "You're just jealous because you can't do it like her" or "You're just jealous because she's popular." Are we in primary school? Why is being concerned with the world's definition of morality nowadays equals to "being jealous" of someone's asset, i.e, boobs (or the lack of it), ability to dance, ability (or imaginary ability) to sing, bum and fake tan?

Penggunaan "Gonna to"

Aku bukan grammar nazi, far from being one. Kalau aku gelar diri aku macam tu, aku kena pastikan aku tak buat walau sikit pun kesalahan tatabahasa (kalau tak nanti orang persoalkan pulak), dan itu agak menyusahkan hidup. But seriously... gonna is short for "going to". Saying "I'm gonna to" is saying, "I am going to to". Aku sangat annoyed setiap kali muncul ayat macam tu. It's not even grammar thing for me. It's more "logic" and "common sense" than grammar.

The other one would be "wanna", like "I wanna to go to the concert". Kalau dah kata "wanna", tak perlu tambah "to". That's like saying "Saya NAK HENDAK pergi konsert."

Meanwhile, my bestfriend Mun's pet peeve is using "wanna" in this sense:
"I wanna ice cream".
What? You want to ice cream? Sejak bilakah ice cream jadi verb? "I want ice cream", that's how you say it.
Nad's pet peeve pulak ialah salah ejaan, macam "patient" jadi "passion" atau "message" jadi "massage" sebab those are the kinds of ejaan yang kalau ko salah eja akan jadi maksud lain. Although,... aku pernah terbuat jugak. Aku tulis peasant (orang) as pheasant (burung). That's how lecturer aku bagi aku a big X masa test. Hahahahaha....

Oh, dan aku sangat annoyed bila orang nyanyi lagu BSB tu, "If you wanna be a good girl, get yourself a bad boy." That doesn't make any sense. It's "If you want IT to be good (ada koma di sini) girl." 

Jangan suruh aku explain apa maksudnya. I'm a good girl who doesn't want any bad boy just for IT to be good.    

Komen "Nerakalah tempat kau"

Oh, awak tu alim sangat ke sampai nak troll orang dengan ayat macam tu?
Ya, saya faham. Mungkin orang tu buat salah atau orang tu cakap benda yang tak sepatutnya. Mengapakah sebagai orang Islam, your instinct is to kick people into hell? Imam Ghazali pernah kata, there are two types of douchebags (he didn't use that word. I did). Satu, yang mengajak kepada kemungkaran. Dua, yang mengajak ke arah kebaikan dengan cara yang tak betul sampai orang menjauhkan diri dari agama.

Let's change for the betterment of society. Let's not hukum orang macamlah kita ni sah2 masuk syurga, shall we?

Filem dengan tanda kolon (atau maksudnya tanda : or =)
Especially filem orang putih. Tajuk aku tu (sila lihat tajuk entry ini) adalah the epitome of my annoyance. "Silent Hill: Revelation", "Resident Evil: Retribution", "The Fast and the Furious: Tokyo Drift". Tapi itu less annoying pada aku berbanding yang ni...

Penggunaan perkataan "Langsi" oleh kaum adam berbangsa melayu yang bila anda tengok, anda pasti dia tak berupaya membelasah sesiapa pun

Dua tiga bulan lepas, adik aku dengan kawan dia involved in a minor accident dengan sorang mamat ni. Aying kata dia cuma nak selesaikan baik-baik, tapi mamat tu tak abis-abis cuba berlagak gangster dan asik cakap, "Lu jangan langsi. Lu jangan langsi dengan gua."

Dia kata daripada nak selesaikan baik-baik, dia rasa nak call semua kawan-kawan dia dan belasah mamat tu. Well, I would have kalau aku lelaki berbadan besar dan ada sekumpulan kawan-kawan yang juga berbadan besar. Sebab isu di sini bukan perkataan langsi tu. Isunya di sini ialah perasaan konon gangster bila menggunakan istilah tu dan cuba nak carik gaduh. Kita kan sama2 melayu, cakap jelah baik-baik. Maksudnya, kalau saya terlanggar kereta orang lain, anda tidak  akan melihat saya keluar sambil berkata, "Yo, whassup, hommie? Whatchu done deboed my ride fo, foo'? You ain't gonna get no moolah fo dat, ya dig?"

Bila kita melakukan kesalahan, haruslah kita berbahasa melayu dengan sempurna dan memulakan dengan saling bermaaf-maafan ye?

Turban

Seriously. Let's just not talk about its effectiveness as aurat cover. Let's just say that sebagai orang yang ada migraine, tengok orang pakai turban buat aku rasa sakit kepala. I hate the 80s. Turbans, shoulder pads, baju tuck in dalam seluar, those are all pet peeves pada aku sebab I just don't like 80s and early 90s fashion.   It reminds me of zaman sekolah rendah. Aku tak suka sekolah rendah. Sekolah pagi, sekolah petang, kerja sekolah, denda berdiri atas kerusi. Ugh.

And lastly, I have said it many times before but...

MOTIVATIONAL POSTERS ABOUT BEING SINGLE

Aku tak nak persoalkan orang lain kalau diorang suka. Itu hak diorang. Tapi aku annoyed with motivational posters telling me why I should be proud being single. Why do I have to be proud about anything as such? Not being married is just a fact, not some sort of a league, or a movement, or a stand or a philosophy about life, or something I have to defend.

Words such as this:


Or this:


Or this:


to me is a testament of loneliness. Just don;t involve me in your oh-so cool single club. I am too old for that.

But then again, itu cuma benda-benda yang menjengkelkan aku. Tak bermakna benda tu drop dead salah (except menerakakan orang, yang tu memang salah. Memang sangat sangat salah!).

What's yours?

3 comments:

aranhellstorm said...

Dgn entry kau ni mmg sah keneraka ni kahkahkah langsi x gua hah?

aranhellstorm said...

Dgn entry kau ni mmg sah keneraka ni kahkahkah langsi x gua hah?

Shai Kamarudin said...

langsai ade la, ahahahhaa