Notisbod notis:

Pembelian karya-karya Nurul Syahida kini boleh didapati secara online melalui ejen Mohamed Feroz atau melalui Karangkraf Mall. Setiap pembelian membolehkan anda mendapat tandatangan dan ucapan khas penulis.

Whatsapp/Hubungi: 019-2254910 (Abg Long)
Berikan (nama)(alamat)(nombor telefon)(kuantiti buku)

Saturday, June 15, 2019

TINGKAP DAN PINTU (Wulan & Neal)

I often get requests to continue with Wulan & Neal's story. The truth is, I have actually written one in 2016, when Kak Lynn (Dayana) asked me to write a short story for her anthology series "DONGENG CINTA". But a few weeks after submitting it, I wrote another story ("Hoy Thod") and asked her to take W&N off it.

Why? Because it didn't feel right. I have no plans to continue their story because I liked the way it ended. I like the fact that Neal didn't end up with Wulan because he didn't deserve her and not getting the happy ending he wanted.

But then again, I guess, rather than let it die in my laptop, let's just publish it here instead.

But let me warn you, if you are a romantic, you are not gonna like it.



TINGKAP DAN PINTU

I

Satu: Jumlah tiket yang dibeli

Tiket pergi. Dia belum fikir tentang tiket balik. Dia tahu itu keputusan yang bodoh, memandangkan dia tidak pasti sama ada dia akan menemui apa yang dicari, atau yang dicari mahu dirinya ditemui pun. Tapi dia nekad. Kalau dia beli tiket balik sekali, sama sahaja seperti dia menetapkan batas waktu untuk usahanya.

Dua: Jumlah minuman yang tertumpah sepanjang perjalanan

Pertama, ketika dia sedang membalas emel di tablet miliknya. Dia sedang menikmati secawan kopi di kafe ketika dia sedang membaca emel kerja apabila seorang kanak-kanak berusia enam tahun membuat keputusan untuk berlari ke arah mejanya. Minumannya jatuh mengotori tab itu. Mungkin kerosakan itu satu hikmah, kerana sekarang dia tak perlu mempedulikan emel yang masuk.

Kali kedua berlaku dalam penerbangan, hasil kecuaian gadis yang menjadi jiran tempat duduknya. Perempuan aneh, itu persepsi awalnya, ketika dia melabuhkan punggung di sebelah gadis itu. Si gadis asyik menyenguk-nyengak seperti orang yang menghidapi demam selsema, dan tidak sekalipun mengalihkan pandangannya daripada tingkap kapal terbang sedangkan ia belum pun berangkat. Dia hanya menyedari hakikat sebenar keadaan gadis itu apabila pramugari muncul menawarkan tisu.

“Tak apa. Saya okey,” ujar si gadis. Senyuman yang tidak ikhlas dihadiahkan kepada si pramugari yang benar-benar bimbang.

Dia sempat berbual dengan si gadis. Jelas gadis itu, dia mahu ke Putatan dan bertemu bekas tunangnya yang bekerja sebagai guru di sana. Dia mahu selesaikan sendiri masalah di antara mereka, selepas si tunang bertindak memutuskan hubungan mereka melalui Whatsapp.

Mereka sudah bercinta selama enam tahun, sejak tamat pengajian lagi. Si wanita setia menunggu dan menjalin cinta jarak jauh bila si teman lelaki dihantar mengajar jauh ke Sabah, malah menerima pinangan si teman lelaki dengan niat untuk berhenti kerja dan berpindah ke Sabah selepas mereka sah menjadi suami isteri. Perpisahan melalui teks Whatsapp adalah sesuatu yang dahsyat, dan si gadis yakin tunangnya pasti terburu-buru dalam membuat keputusan. Dia mahu ke Putatan dan berbincang. Dia mahu membantu tunangnya menyelesaikan masalah mereka.

Dia turut bersimpati dan memahami keadaan si gadis. Jika difikirkan, dia juga sedang melakukan perkara yang sama. Bezanya, dia sedang cuba mendapatkan semula seorang insan yang dicintainya tanpa balasan.

Si gadis meminta diri untuk ke tandas 30 minit sebelum kapal terbang mendarat agar dia dapat membetulkan solekannya. Ketika itulah si gadis terlanggar air kosong yang berada di atas meja lipat sampai jatuh ke atas ribanya. Si gadis memohon maaf dan ingin membantu tapi dia menolak. Mana mungkin dia akan membiarkan gadis itu menyentuh bahagian yang terkena air. Sebaik sahaja mereka tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu, dia segera ke tandas untuk menukar seluarnya.

Tiga: Jumlah teksi yang enggan mengambilnya

   Tiada siapa mahu ke Jesselton Point. Kata mereka ada kemalangan di Jalan Haji Saman yang menyebabkan trafik sesak. Dia akhirnya berjaya dalam percubaan keempat, itu pun selepas dia berjanji untuk membayar penambahan 50 peratus selain caj asal. Dia tahu itu satu kesalahan. Teksi tidak boleh meminta caj tambahan melainkan untuk perkhidmatan selepas jam 12 tengah malam. Tapi dia tidak mahu cari gaduh dengan si pemandu setelah bersusah-payah mendapatkan khidmatnya.

Empat: Jumlah siaran lagu “Bulih Bah… Kalo Kau” dendangan Adam AF2 di radio sepanjang perjalanan

Perjalanan yang sepatutnya memakan masa setengah jam bertukar menjadi perjalanan selama dua jam, bertemankan siaran radio KKFM dan ERA Kota Kinabalu yang memainkan lagu-lagu yang jarang didengari telinganya sepanjang dia di Semenanjung. Dia tiba di Jesselton Point beberapa minit sebelum kaunter bot ditutup, menolak semua aktiviti yang ditawarkan termasuk layar-layang, jet ski, dan selaman skuba. Dia memakai jaket keselamatan yang diberikan, lantas menaiki bot di samping lapan penumpang lain menuju ke Pulau Manukan.

Cermin mata hitamnya disarung, melindung terik mentari. Bau bayu lautan menusuk hidungnya, segar, berbeza sekali dengan tengik jalan tar dan asap kereta yang dihadapinya sehari-hari di Kuala Lumpur.
  
Lima: Jumlah saat yang berlalu dengan canggung tatkala mereka bertentang mata

Dari jauh dia sudah nampak lelaki berbangsa cina itu, yang berbaju batik dan berseluar khaki separa lutut, rambutnya yang panjang mencecah bahu diikat toncit tinggi di kepala. Papan tanda berwarna hitam dengan tulisan ‘Welcome to W&H Reception. Follow the Pink Flags’ berwarna merah jambu dipegang erat sambil si lelaki cina tersenyum dan mengucap sesuatu kepada setiap penumpang yang baru turun.

Lantas dia menghampiri lelaki itu.

“Hi, are you a guest?” tanya si lelaki berbangsa cina.

Dia menanggalkan cermin matanya.

“Long time no see, Henry,” tegurnya.

Si lelaki berkerut dahi. 

“Neal? Kau ke tu?”

II

“Okey. Okey, terima kasih ya, Horace,” ujar Henry, sebelum dia mematikan panggilan.

Pandangannya dialihkan kembali pada Neal, yang kini sedang duduk di atas sofa empuk di ruang tamu biliknya. Dia sukakan ruangan itu dan memilihnya kerana ia benar-benar menghadap laut. Dia fikir mahu kekal di Manukan Island Resort buat beberapa hari lagi selepas majlis berakhir, sendirian, menikmati cutinya yang masih berbaki seminggu.

Dia tidak sangka dia akan berdiri di depan rakan karibnya yang sudah tiga tahun tidak ditemuinya.

“How long has it been? Five? Six years?” tanya Neal.

Oh, Henry terlupa pula. Baginya, baru tiga tahun. Bagi Neal pula, lebih lama dari itu. Neal anggap kali terakhir mereka bertemu adalah pada Hari Krismas tahun 2011, beberapa minggu selepas Henry memutuskan hubungan persahabatan mereka. Ketika itu, Neal cuba memperbetulkan kesilapannya.

Pada pandangan Neal, dia menyangka dia cuma menjadi kawan yang baik buat Henry dengan memikat wanita kecintaan si teman yang bernama Ivy. Dia mahu memperlihatkan diri tunang Henry yang sebenar, kerana itu dia bertindak memikat Ivy lantas menjalinkan hubungan sulit dengan gadis itu. Tapi Henry enggan menerima penjelasan itu, malah memutuskan persahabatan mereka. 

Tapi kali terakhir Henry bertemu Neal adalah di saat dia membuat keputusan untuk membantu Wulan membalas dendam pada lelaki itu. Henry tidak pasti Neal sedar hakikat itu.

“Entahlah. Aku tak ingat,” ujar Henry. Matanya asyik mengerling ke luar, risau seseorang muncul dari arah pantai.

“Aku nak jumpa dia, Hen,” ujar Neal secara tiba-tiba.

“Siapa?” tanya Henry.

“Don’t pretend like you don’t know. Dah dua kali aku hantar mesej kat kau pasal dia,” ujar Neal.

Henry mengeluh panjang. Dia tahu siapa yang Neal maksudkan.

“Dia kat mana sekarang?” tanya Neal lagi.

“It has been years, Neal. You should just let it go and move on with your life,” ujar Henry lagi.

Neal senyum. Kelat.

“Tak boleh. Aku dah cuba, tapi tak boleh. I need to see her. I need to know. Aku tahu sekarang bukan masa yang sesuai, what with the wedding and all. Tapi aku tak tahu macam mana nak contact dia. Kalau bukan sebab aku nampak gambar dia dalam Instagram kau, aku tak tahu pun yang dia ada kat sini.”

Ada keikhlasan dan keterdesakan dalam renungan si teman yang Henry tidak pernah lihat. Lalu dia beralah.

Fine. Petang ni majlis berinai, jadi mungkin dia ada kat khemah tepi pantai. Sama ada dia kat sana, atau dia pergi makan kat kafe. Just don’t tell her that I told you where she is,” ujar Henry.

Senyuman kembali terukir di bibir si teman.

“Thanks, Hen. I owe you one.”

“Jangan berterima kasih dulu,” ujar Henry.

III

Neal tidak tahu jantungnya bisa berdegup selaju ini. Tangannya ditaup ke dada, seolah-olah dengan cara itu, degup jantungnya bisa reda kembali. Dia mahu melangkah dan mendekati gadis yang sedang menikmati sepinggan mi goreng sendirian di meja bulat Kafe Koktas yang dikatakan Henry. Tapi dia masih kekal di situ, memerhatikan si gadis dalam diam.

Dia masih sama, getus Neal. Dia masih memilih tudung bawal berbanding selendang moden yang menjadi trend masakini. Dia masih selesa berbaju kemeja kotak-kotak yang dipadankan dengan jeans lusuh, dan berselipar ke sana ke mari. Kalau ada bezanya pun, gadis di depan matanya itu kini sudah bercermin mata.

Mungkin sejak dulu pun dia pakai cermin mata, cuma kau yang tak pernah ambil peduli, getus Neal lagi.

Nama gadis itu Wulan. Wulan Nazrin. Kali pertama dia bertemu si gadis adalah pada awal tahun 2013, ketika mereka sama-sama menuruni lif selepas tamat waktu pejabat. Neal, seorang peguam di Zarawi & Associates, bekerja di tingkat tujuh wisma yang terletak berdekatan dengan Menara Berkembar Petronas. Wulan pula bekerja sebagai seorang sub-editor di Molten & Molten Publishing di tingkat lapan.

 (bukan di firma konsultansi di tingkat sembilan seperti yang disangkakan. Itulah satu fakta yang tak diketahuinya sehingga semuanya terlewat)

Kali pertama mereka bertemu, Neal menegur Wulan kerana ada stress ball tersekat di beg tangannya. Mereka saling bergurau dan bertukar pandangan. Ia berakhir dengan tawa dan senyuman. Kali kedua mereka bertemu, dia menumpangkan Wulan pulang ke rumah gadis itu di Gombak. Dalam perjalanan pulang, mereka mula mengenal diri masing-masing, atau setidak-tidaknya, asas karakter mereka.

Neal seorang kasanova, penggemar wanita, atau ‘relationship freelancer' - terma yang sering digunakannya. Wulan pula seorang gadis biasa yang hidup hanya untuk bekerja dan menjaga ibunya, hidden feminist yang berpegang pada konsep ‘lelaki yang berperangai buruk harus dipotong anunya’. Sejak awal lagi Neal berminat. Dia tidak pernah bertemu gadis seperti Wulan yang pemalu tapi tak segan untuk meluahkan prinsip sendiri. Jadi dia membuat helah sehingga berjaya mendapatkan nombor telefon gadis itu.

Neal akui, pada mulanya sukar untuk dia mendapatkan Wulan. Wulan bukan gadis biasa yang ditemuinya di kelab malam. Gadis itu tidak nampak apa yang gadis lain nampak dalam dirinya. Wulan tidak peduli Neal peguam yang berjaya dan tidak tertipu dengan kata-kata manisnya.

“She calls my bluff easily,” kata Neal pada teman karibnya Brian dulu.

Tapi bak kata orang (atau bak kata Brian), “logam pun boleh cair, apatah lagi perempuan”. Jadi Neal guna senjata paling berkesan, teknik memikat wanita yang tidak pernah lagi gagal.

Tips nombor 6: Ajak si gadis keluar, tapi jangan muncul. 
Bila dia merajuk dan marah, berikannya persembahan terbaik anda
Neal memilih lagu “On the Street Where You Live” nyanyian Nat King Cole untuk melakukannya. Ternyata, Wulan akhirnya jatuh cinta. 

Namun begitu, bukan cinta Wulan yang Neal ingini. Tiga rakan karibnya Brian, Raj, dan Felipe telah mencabar Neal untuk menerbitkan sebuah ‘buku rujukan’ dan berkongsi semua teknik memikat wanita. Sekalipun Neal punya strategi dan cara memikat untuk segala jenis wanita, tiada seorang pun daripada mereka seperti Wulan. Wulan, si gadis bandar kelas sederhana, si plain jane yang tidak punya apa-apa selain daripada usaha dan kerja keras.

“She’s not your average models and rich girls with daddy issues. She’s the 99 percent. Kalau you boleh dapatkan dia, you boleh dapatkan mana-mana perempuan,” ujar Raj seperti seorang saintis, ketika membentangkan hujahnya.

(Tapi kini dia tidak pasti sama ada strategi itu punca Wulan jatuh cinta padanya, atau gadis itu nampak sesuatu yang lebih lagi. Sejak mengenali Wulan, dia tidak pasti tentang apa-apa lagi)

Seperti mana dia berjaya mendapatkan Wulan dengan tekniknya, dia juga harus membuktikan yang dia boleh meninggalkan gadis itu dengan cara aman tanpa sebarang drama. Dia dan teman-temannya bertaruh yang dia boleh memutuskan apa yang ada di antara dia dan Wulan tanpa memutuskan persahabatan mereka. Maka, dia mencipta watak Aina. Aina kononnya ‘the one that got away’, gadis yang mampu menjadikan dia lelaki yang sempurna, tetapi telah mengahwini lelaki lain. Dalam ceritanya pada Wulan, Aina sudah bercerai dan mereka kini bersama. Maka dalam diam, Wulan mengundur diri.

Apa yang Neal tidak tahu, Wulan rupa-rupanya bekerja di tingkat lapan, dan gadis itu diberikan tanggungjawab untuk menyunting manuskrip playbook yang dihantar Neal kepada majikannya. Dari situ Wulan dapat tahu hal sebenar. Dalam kemarahan, Wulan bersekongkol dengan Henry, bekas teman karib Neal, untuk membalas dendam. Henry bersetuju, apatah lagi bila Neal juga pernah mengkhianatinya dengan memikat wanita kecintaannya.

Apa yang Wulan tidak tahu, Neal pula mula jatuh cinta padanya, pada kemurahan hati Wulan, pada kesanggupan gadis itu untuk terus menjadi bahu sandarannya. Tapi Neal terlalu lambat bertindak, terlalu sibuk cuba mengubah diri untuk membuktikan pada Wulan keikhlasannya sehinggakan dia terlewat. Dalam diam, Wulan buat keputusan untuk teruskan hidupnya. Dalam diam, Wulan meninggalkannya untuk pergi mencapai impiannya.

Selama tiga tahun Neal hilang punca. Dia mula menyisih daripada teman-temannya. Dia tidak lagi menjadi tetamu biasa di kelab malam dan mencari wanita bila kesepian. Waktu terluangnya dihabiskan dengan mencari maklumat tentang Wulan. 

Kalau bukan kerana buku itu, pasti dia tidak akan menemui gadis itu.

Beberapa bulan yang lalu, rakan sekerja Wulan yang bernama Wai Ting datang bertemu Neal. Wai Ting beritahu Neal yang dia sudah berhenti kerja dan mendapat kerja yang lebih baik di sebuah penerbitan antarabangsa. Wai Ting juga menyerahkan sebuah buku motivasi yang berjudul “Putuskan!” kepada Neal.

“Hope this helps,” ujar Wai Ting ketika itu.

“Kalau bukan sebab Wai Ting, aku tak tahu pun Wulan ada tulis buku. Jadi aku cari namanya di Google dan gambarnya keluar dalam Instagram kau,” jelas Neal dalam mesej pertamanya kepada Henry, beberapa hari selepas dia menamatkan pembacaan.

Gambar yang dimaksudkan adalah gambar berkumpulan di sebuah majlis makan malam kelolaan syarikat Henry. Wulan sedang tersenyum gembira di samping beberapa orang rakan sekerjanya sambil membuat isyarat PEACE dengan tangannya. Henry juga ada di dalam gambar itu, sekalipun hanya menjenguk dari tempat duduknya di meja berhampiran.

Dari situ, Neal dapat tahu Wulan bekerja dengan syarikat mengaturcara majlis milik keluarga Henry di Kota Kinabalu. Bila Henry enggan membalas mesejnya, Neal buat keputusan untuk menggali maklumat melalui khidmat pelanggan syarikat tersebut. Dari situ dia dapat tahu syarikat Henry akan menguruskan sebuah majlis perkahwinan di Pulau Manukan.

Kini dia di sini. Di Pulau Manukan. Wulan pula di depan matanya, sedang menikmati sepinggan mi goreng tanpa mempedulikan pandangan sesiapa. Dia selesa bersendirian, tak ubah seperti dirinya yang dahulu.

Dalam dia berfikir-fikir cara untuk menegur Wulan, mata mereka bertentang.

Garfu di tangan Wulan jatuh berdenting ke atas pinggan. Dengan matanya masih merenung Neal, Wulan bangkit perlahan-lahan, melangkah setapak demi setapak menuju ke arah lelaki itu sehingga mereka berada betul-betul di depan mata. Jantung Neal mula berdegup kencang. 

“Neal?” suara Wulan masih sama. Bagaikan irama di telinganya.

“Hai,” balas Neal, tidak tahu apa yang harus dikatakannya.

“Neal!” Wulan berteriak. Matanya membulat, mulutnya ternganga, tapi ada kegembiraan terlihat di sebalik pandangannya. “Neal, ya Allah! Awak ke? Betul ke awak ni?”

“Err… ya…” Neal tak tahu nak balas apa. 

Dia terkejut dengan reaksi Wulan. Dalam fikirannya, Neal sudah bersedia dengan kemungkinan yang Wulan akan melarikan diri atau menamparnya.

Bukan begini!

“Neal, lamanya tak jumpa. Rindunya saya. Awak dah jumpa Henry dah? Henry ada kat jeti tadi rasanya. Nanti saya call dia…” Wulan mula mengeluarkan telefon pintarnya.

“Eh, tak apa. Saya dah jumpa dia tadi,” Neal menghalang.

“Oh, eh? Tak apa la kalau macam tu.” Telefon kembali dimasukkan ke dalam poket seluar. Wulan mengalih perhatiannya kembali pada Neal.

“Awak sihat?” tanya gadis itu.

Neal senyum, lantas mengangguk.

“Well then, jom.”

“Jom?”

“Jom saya tunjukkan awak sekeliling!” ujar Wulan dengan gembira.

“Tapi kita belum lagi ber…” 

Neal tak sempat menghabiskan kata-katanya. Wulan sudah pun memulakan langkahnya menuju ke hotel.

IV

Mereka melewati kawasan kafeteria, menuju ke arah hotel, seterusnya ke tapak khemah di mana majlis berinai bakal diadakan. Wulan memperkenalkan Neal kepada rakan-rakan sekerjanya, pada keluarga pengantin perempuan yang bernama Wanda, dan seterusnya kepada para pekerja di lobi hotel. Kemesraan Wulan dengan semua yang ada di situ membuatkan Neal sedar bahawa Wulan bukan gadis yang sama seperti yang ditemuinya dulu.

Wulan juga membawanya ke tepi pantai, dan memperkenalkan Neal pada Anang dan Christian, dua penyelam Pulau Manukan yang dianggap Wulan seperti saudaranya sendiri.

“Anang dan Christian selalu bawak pelancong belajar skuba kat sini secara percuma. Tapi jangan percaya pada kebaikan diorang tu, terutama sekali Anang. Itu cuma alasan dia untuk peluk perempuan yang tak dikenali. Bawak perempuan tu ke tengah laut, bila perempuan tu terumbang-ambing kena ombak, dia akan panik dan peluk Anang. Buruk perangai,” bisik Wulan pada Neal, sebaik sahaja Anang dan Christian kembali ke laut.

Neal ketawa.

“Hei, jangan jadikan tips untuk digunakan balik Semenanjung nanti pulak!” ujar Wulan.

“Saya tak macam dulu, Wu,” ujar Neal.

Wulan kerut dahi. “Really? Awak macam mana sekarang?”

“Saya dah jadi budak baik. Bak kata G-Dragon, I am a good good boy.

Wulan ketawa. “Yalah tu!” 

Belum sempat Neal membalas, Wulan sudah berlari-lari anak menuju ke sebuah pondok, mengeluarkan sesuatu daripada begnya dan meminta seorang budak lelaki di pondok itu untuk menjaga barangnya. Kemudian dia kembali kepada Neal yang masih terpinga-pinga di tepi pantai.

“Nah,” Wulan menghulur sepasang gogal kepada Neal.

“Untuk apa?” tanya Neal.

“Kalau dah sampai Pulau Manukan, kena la skuba!” ujar gadis itu. “Awak tak ada baju nak salin? Jangan risau, nanti saya paksa Henry pinjamkan.”

“Bukan. Saya tak kisah. Tapi awak tak kisah ke kalau basah? Awak ada event lagi sekejap lagi, kan?” tanya Neal. 

Wulan berdecit, seolah-olah mempersoalkan Neal kerana berfikiran kolot.

“Itu kita boleh fikir kemudian!” ujarnya, lantas menyarung gogal.

Tanpa sempat Neal membalas, Wulan sudah pun separuh jalan menuju ke arah laut.

V

Neal tidak pernah sangka. Kalau ditanya pada dirinya tiga tahun yang lalu, pasti Neal yang itu akan ketawa dan berkata, “Aku? Wulan? Pergi skuba sama-sama? Tak masuk dek akal!”

Tapi kini itulah yang sedang berlaku. Mereka sama-sama berada di dasar laut Pulau Manukan, Wulan beberapa tapak di depan, melambai padanya dan menuding jari pada semua hidupan di dalam air. Gadis itu menggoncang sesuatu yang diambil dari poket seluarnya, menjemput kawanan ikan untuk berenang di sekelilingnya. Wulan mendepa tangannya dan membuat isyarat dengan tangan agar Neal memberi tumpuan padanya. Kemudian dia membuat beberapa pusingan pirouette ala ballerina sambil dikelilingi ikan yang hanya mahukan sesuatu yang digenggam dalam tangan. Neal tersenyum bertepuk tangan, terhibur dengan persembahan tak seberapa gadis itu.

Mereka kembali ke darat tidak lama kemudian, tercungap-cungap keletihan sambil duduk berehat di atas pasir pantai yang memutih.

“Dah berapa kali awak datang sini?” tanya Neal.

“Kenapa?” tanya Wulan.

“Awak nampak macam dah biasa sangat kat sini,” ujar lelaki itu lagi.

“Saya memang selalu datang ke sini bila ada masa lapang. Kiranya dalam sebulan sekali lah. Kalau tak sini, mungkin Sapi atau Mamutik. Tapi saya lebih suka Manukan,” ujar Wulan.

“Kenapa Manukan?” tanya Neal.

Wulan angkat bahu. “Kadang-kadang bila kita suka something tu, kita just suka. Tak perlu ada sebab.”

Neal tersenyum mengangguk.

“Betul kata awak. Saya pun ra…”

“Lagipun ini tempat pertama Henry bawa saya masa saya baru sampai,” ujar Wulan tanpa sempat Neal menghabiskan kata-katanya. “Bila saya rindu pada mak di KL dan tak dapat balik, saya akan ke sini untuk tenangkan diri. Jadi Pulau Manukan lebih special berbanding yang lain.” 

“Oh…” Neal telan liur. “Awak dengan Henry ada apa-apa ke?”

Wulan tidak menjawab soalannya. Dia hanya ketawa.

“Eh, jomlah. Saya kena uruskan majlis berinai. Ini dah exceed waktu rehat dah ni. Nanti saya call Henry, mintak dia bagi keycard supaya awak boleh berehat kat bilik dia. Atau awak dah nak balik?” tanya Wulan.

“Tak, saya…”

“Okay, then. Majlis berinai off limits to men. Kalau awak senang, malam nanti datanglah majlis perkahwinan. Pinjam sut Henry. Selalunya dia bawa extra.”

“Oh… boleh ke? Tak mengganggu majlis?”

Wulan berdecit. “Boleh aje. Jangan risau. Nanti saya cakaplah awak dengan saya, diorang tak kisah.”

Neal berfikir dengan lama sebelum mengangguk bersetuju.

“Okay, then. Jumpa malam nanti! Meh kita pergi ambil beg daripada si Dodoh sebelum dia lari balik rumah bawak beg saya,” ujar Wulan, lantas bangkit dari duduknya.

VI

“Dah jumpa dia?” tanya Henry di luar bilik air.

“Dah!”

Sekembalinya dia dari pantai, Neal terus ke bilik Henry, di mana lelaki itu sedang menunggu dengan sabar. Henry menyerahkan sehelai tuala serta beg Neal yang ditinggalkan di biliknya sebentar tadi. Dia juga menyerahkan pakaian tambahan yang dibawanya untuk dipakai Neal malam nanti. 

“Dia nampak lain,” ujar Neal, sambil membuang pasir pantai dari rambutnya.

Henry di luar pula sedang menyapu krim muka di depan cermin. Dia sudah pun siap berpakaian lengkap untuk keluar melakukan tugasnya. Sekalipun dia tidak menghadiri majlis berinai, dia tetap akan sibuk menguruskan majlis malam nanti.

“Of course lain. It has been what? Three years? Dulu dia suka menyendiri, suka ikutkan sifat introvert dia. Tapi sekarang dia kerja dalam bidang event management. Nak atau tak nak, dia kena jadi aktif dan upbeat,” ujar Henry, sambil menggerakkan kepalanya ke kiri dan ke kanan untuk memastikan tiada cacat cela dan sisa krim di sisi wajahnya.

“Oh…” Neal berfikir seketika sebelum kembali bersuara. “Henry? Kau dengan Wulan ada apa-apa ke?”

Tiada jawapan.

Neal mematikan pancuran air, lantas membuka pintu bilik air. Dia menjenguk ke luar. Henry sudah pun beredar.

VII

Wulan angkat muka, lantas memberikan senyuman lebar.

“Hei!” dia segera bangkit, lantas melambai-lambaikan tangannya agar Neal mendekati.

Tidak seperti rupanya siang tadi, malam itu, Neal kembali segak bergaya, tak ubah seperti Neal the Relationship Freelancer yang dahulu. Dia melangkah perlahan-lahan ke arah Wulan. Seketika dia terpegun melihat gadis itu di depan matanya.

Bukanlah hendak dikata Wulan secantik Neelofa atau Ayda Jebat, tapi Wulan yang dikenalinya dulu tidak pernah bersolek lebih daripada sedikit calitan gincu dan bedak asas di muka. Wulan yang berada di depan matanya di saat itu nampak berbeza. Solekannya jauh lebih baik, tudung bawalnya bertukar menjadi tudung selendang yang dililit kemas dengan lebihannya terjuntai membentuk alunan di sisi muka. Kemeja dan jeans juga berubah menjadi shalwar kameez yang labuh berwarna lavender dengan corak bunga merah jambu, dipadankan dengan seluar dengan warna yang sama, pastinya untuk memudahkan dia bergerak ke sana ke mari jika ada tugas yang perlu dilakukan. Cermin matanya berganti kanta lekap, menyerlahkan bulu matanya yang panjang dan matanya yang galak.

Mereka duduk bersama-sama di meja yang paling belakang, tempat yang sengaja dipilih Wulan supaya dia boleh bergerak dengan pantas jika ada sebarang masalah. Henry pula sibuk ke sana ke mari menguruskan kerja, sekali sekala menoleh ke arah mereka dan melambai ke arah Neal.

Wulan terkejut apabila gambarnya diambil oleh Neal ketika makanan sedang dihidangkan.

“Awak nampak cantik malam ni,” ujar Neal, melambaikan telefon pintarnya sebelum memasukkannya kembali ke dalam poket.

“Oh, terima kasih. Tapi mungkin awak aje yang rasa macam tu, sebab budak-budak yang lain dah naik menyampah tengok saya pakai baju yang sama,” ujar Wulan.

“Apa salahnya pakai baju yang sama? Yang cantik bukan baju, tapi si pemakai,” balas Neal, memandang Wulan atas bawah.

Wulan tergelak. “Oh my God, rindunya saya dengan mulut tebu awak, Neal.”

“Awak tak pernah nak ambil serius kata-kata saya, kan?”

“Oh, okey. Awak serius. So, saya pun akan serius. Terima kasih, Neal,” Wulan tersengih.

Perbualan mereka terhenti seketika apabila pengantin lelaki muncul di pentas persembahan. Si pengantin yang bernama Haris mengucapkan terima kasih kepada para tetamu yang hadir, dan menjelaskan bahawa dia punya kejutan buat isterinya Wanda. Haris mahu mendendangkan sebuah lagu buat Wanda.

“Pertama kali saya jumpa Wanda, saya sudah jatuh cinta padanya. Setiap kali saya turun ke Kota Kinabalu, saya akan cari alasan untuk lalu di depan kawasan perumahannya. Tak kisahlah kalau Wanda ada di rumah atau tak, dapat tengok bumbung rumahnya pun sudah cukup untuk saya buat melepas rindu,” ujar Haris.

Para tetamu ketawa. Muzik mulai dimainkan. Kedua-dua Wulan dan Neal saling berpandangan. Mereka kenal permulaan lagu itu.

“I have often walked down this street before, But the pavement always stayed beneath my feet before, All at once am I several stories high, Knowing I'm on the street where you live…”

Ia lagu yang sama yang pernah dinyanyikan oleh Neal kepada Wulan dalam usahanya untuk memikat gadis itu. Bezanya, Neal mendendangkannya dengan petikan gitar, dan menghantar rakaman itu melalui emel kepada Wulan. 

“Wulan…” Neal memulakan.

“Excuse me,” ujar Wulan, lantas bangkit meninggalkan dewan majlis.

Neal memandang sekeliling dan bertentang mata dengan Henry, yang jelas sekali telah melihat insiden itu. Wajah Henry berkerut, bagaikan tahu apa yang sedang berlaku. Tanpa menunggu sebarang respons, Neal turut bangkit lantas meninggalkan dewan.

VIII

Neal tidak perlu mencari jauh. Wulan tidak ke mana-mana kecuali ke tapak khemah di mana majlis berinai diadakan siang tadi. Gadis itu sedang duduk berteleku menikmati bayu laut yang bertiup dingin.

“Boleh saya duduk?” tanya Neal.

Wulan menoleh ke arahnya. Dia berfikir seketika sebelum mengangguk.
Neal lantas melabuhkan punggungnya di sebelah Wulan.

“Saya nak minta maaf,” ujar Neal.

“Ha?”

“Saya nak minta maaf. Itu sebabnya saya ke sini. Saya tak pernah dapat peluang tu. Awak tak pernah balas emel, dan awak tukar nombor telefon. Lepas awak pergi, berkali-kali saya datang jumpa Wai Ting dan minta dia beritahu saya awak ke mana. Tapi kawan awak tu setia. Dia tak pernah beritahu saya hingga ke akhirnya. Dia cuma bagi saya buku awak. But it helps. Kalau bukan sebab buku awak, saya tak akan jumpa awak.”

Wulan senyum. “Maafkan saya sebab buat awak tercari-cari.”

Neal geleng kepala. “Tak apa. Saya buat salah pada awak, itulah hukuman saya. Lagipun sekarang awak dengan Henry, so, tak ada apa lagi yang saya boleh cakap.”

Wulan berkerut dahi, lantas menoleh pada Neal.

“Saya dengan Henry?”

“Awak dengan Henry ada hubungan, kan?” Neal cuba kenal pasti.

Wulan tergelak. “Ya. Tapi itu dulu.”

“Maksud awak?”

Wulan mengeluh panjang.

“Masa saya mula-mula pindah ke sini, saya banyak bergantung pada dia untuk semuanya. Dia carikan saya tempat tinggal, dia perkenalkan saya kepada kawan-kawannya. Kita orang banyak habiskan masa bersama, jadi ramai yang salah sangka. Jadi saya dengan dia pun cuba. We tried dating for a while, tapi tak sampai sebulan pun. Kita orang sedar yang kita orang berkelakuan lebih macam adik dan abang berbanding pasangan bercinta. Tak kira macam mana pun kita orang mencuba, rasanya pelik. Henry pernah kata kita orang ni macam blood brothers. Jadi buat macam mana pun, hubungan tu tak boleh berubah jadi lain.”

Hati Neal kembali berbunga.

“Lagipun saya dah tak marah pada awak, Neal. Perasaan marah tu dah lama hilang, sejak saya masih di Semenanjung lagi. Tak ada sebab awak nak minta maaf pada saya. Semuanya dah berlalu. Awak tak perlu bersusah-payah cari saya sampai ke sini untuk minta maaf,” ujar Wulan.

“Jadi kenapa awak lari keluar bila awak dengar lagu tadi?” tanya Neal.

Wulan tersenyum kelat. “Ada sesetengah perkara yang kita tak boleh nak let go. Lagu tu satu daripadanya.”

Neal berkerut dahi.

“Jangan salah faham, Neal. Saya dah maafkan awak. Tapi lagu tu tetap ada makna bagi saya. Lagu tu dulu yang buat saya jatuh cinta pada awak. Kita boleh sentiasa lupakan sesuatu yang dah berlaku, tapi kita tak akan lupakan sesuatu yang cetuskan perasaan tu. Bila lagu tu dimainkan tadi, saya rasa macam saya kembali ke tahun 2013, kembali ke bilik saya, kembali berada di depan laptop dan dengar suara awak menyanyi,” Wulan mengeluh panjang.

“Wulan, saya…”

Sorry sebab saya cakap semua ni. Lupakan aje semuanya, Neal. Know that I have already forgiven you, dan awak boleh balik KL dengan aman,” ujar Wulan.

Neal merenung wajah lembut gadis itu.

“Bukan itu aje sebabnya saya ke sini,” ujar Neal.

Wulan membalas renungannya. “Bukan itu aje?”

Neal menggeleng. Lantas dia mengubah kedudukannya dan menghadap gadis itu.

“Saya nak awak, Wu. I want to be with you.”

Bibir Wulan terkumat-kamit bagaikan ingin mengatakan sesuatu, tetapi tidak tahu apa yang patut diperkatakan.

“Wu, saya datang bukan sekadar nak minta maaf. Saya nak awak. Dah tiga tahun berlalu, tapi saya masih tak berjaya teruskan hidup. Dalam otak saya, saya asyik fikir, what if, what if. What if saya end up dengan awak? What if saya memang ditakdirkan bersama awak? What if saya tak sakitkan hati awak dulu? What if awak memang masih ada hati pada saya dan awak lepaskan saya tanpa tahu perasaan saya? Sebab tu saya ke sini. Saya nak awak tahu, awak orangnya. Awak yang buat saya jatuh, dan awak yang buat saya berubah. Saya bukan Neal yang dulu lagi. Saya dah tinggalkan hidup saya yang dulu. I am sober from meaningless relationships, as sober as I can be.”

Wulan merenung mata lelaki itu. Tiada lain selain keikhlasan terpancar dalam anak matanya. Anak mata yang pernah buat Wulan jatuh cinta suatu masa dulu. Aneh, kerana suatu masa dahulu, Wulan yang bertepuk sebelah tangan. 

“Saya akan jadi lelaki yang terbaik buat awak, kalau awak sudi terima saya semula. Saya tahu saya banyak buat salah, saya dah sakitkan hati ramai orang, saya dah buat ramai hilang kepercayaan pada orang macam saya. Tapi saya bukan Neal yang sama. For example, hari ni, ada awak nampak saya flirt dengan mana-mana perempuan pakai bikini? Ada tak saya cuba pikat pengantin perempuan just to prove a point? Ada tak saya pandang perempuan lain selain awak?”

Wulan tergelak mendengar kata-kata Neal.

“Neal…” Dia berdehem. Wajah lelaki itu direnungnya dalam. Dia akui, dia merindui wajah di depan matanya. Dia merindui senyuman, gelak tawa, gurauan Neal (tak kira sama ada lawaknya lucah atau tidak). Walau apa pun yang pernah berlaku, Neal pernah menjadi lelaki yang berjaya merebut hatinya suatu masa dahulu. Neal pernah buat dia tertawa dan bahagia, sekalipun hanya sejenak. Ingatan itu buat dia tersenyum.

“Neal, saya perlukan masa untuk fikirkannya,” ujar Wulan.

Neal mengangguk. “Okey. No problem. Saya akan tunggu awak di jeti esok. Kalau awak sudi terima saya semula, awak jumpa saya kat sana, okey? You don’t have to come home with me. Saya cuma perlukan jawapan awak.”

Wulan tersenyum mendengarnya.

“Okey. Saya janji saya akan bagi jawapannya esok.” 

IX

Hatinya berdebar-debar. Tidurnya tidak lena semalaman sekalipun dia masih kepenatan. Fikirannya hanya tertumpu pada satu jawapan yang dia tak pasti.

“Kalau dia menolak, apa kau nak buat?” tanya Henry padanya malam tadi, sebelum lelaki itu melelapkan mata.

“Entahlah, Hen. Aku tak pernah fikir sejauh tu. Tapi kalau dia menolak, tak ada apa yang aku boleh buat selain terima kenyataan. Kenapa? Kau rasa dia akan menolak?” tanya Neal kembali.

“Dude, kalau aku tau apa yang Wulan fikir, aku dah boleh jadi rocket scientist. She doesn’t always make the decision that you want to hear. She dumped me,” ujar Henry.

“Dia tinggalkan kau? Bukan ke kau orang berpisah secara aman sebab tak serasi?” tanya Neal.

Henry ketawa mendengarnya. “Ya, the breakup was mutual. Tapi dia yang cadangkan.”

Bayu laut bertiup lembut, namun kedinginannya meresap hingga ke dalam hati. Seorang demi seorang tetamu majlis perkahwinan malam tadi muncul di jeti, bersedia untuk kembali ke tanah besar. Dalam masa yang sama, semakin banyak bot muncul membawa pelancong yang ingin menikmati keindahan Pulau Manukan.

Dia baru terfikir untuk menghubungi Wulan, bila Neal nampak kelibat gadis itu dari jauh.

X

“Adeh!”

Kakinya tersadung dalam perjalanan menuju ke tempat duduknya di A-27. Dia menoleh ke belakang dan tersengih malu pada penumpang yang berada di belakangnya. Kemudian dia melangkah kembali menuju ke tempat duduknya.

Neal meletakkan begnya ke tempat barang yang terletak di ruang yang tersedia di atas kepala. Mudah, kerana dia tidak membawa sebarang bagasi selain beg yang disandangnya. Ya, dia tidak membeli tiket balik sebelum ini kerana tidak pasti berapa lama dia akan berada di Kota Kinabalu, tapi dia juga tidak membawa banyak persalinan kerana entah kenapa, dia juga pasti dia tidak akan berada di sana dalam tempoh yang lama.

Dia mengambil tempatnya di tepi tingkap, mengeluarkan telefon pintarnya untuk dipadamkan sebelum pesawat berlepas. Ada beberapa emel lagi yang belum dijawab dan beberapa urusan yang perlu diselesaikan. Tapi bukan itu yang Neal buat. Dia menyentuh aplikasi ALBUM di telefonnya, dan memilih sekeping gambar yang diambilnya malam tadi.

Neal tersenyum sendirian, melihat wajah Wulan yang agak terkejut bila gambarnya diambil malam tadi.

“Maafkan saya, Neal.” Suara Wulan pagi tadi masih terngiang-ngiang di telinganya, seolah-olah ia muncul dari bibir mungil di skrin telefonnya.

Wulan datang pagi tadi. Wulan berikan Neal harapan bila dia muncul di jeti. Tapi bunga yang mulai mekar dalam hatinya tiba-tiba jadi layu bila Wulan semakin menghampiri. Gadis itu tidak perlu membuka mulutnya untuk Neal memahami erti kehadirannya.

“Jawapannya tidak, kan?” tanya Neal sebelum sempat Wulan mengatakan apa-apa.

Gadis itu tersenyum padanya, sekalipun hanya bermaksud simpati.

“Maafkan saya, Neal. Sepanjang malam saya fikirkannya. Saya siap buat solat istikharah untuk dapatkan jawapan. I mean, saya rasa saya siap cheating dalam solat istikharah saya, sebab dalam otak saya, saya nak ikut awak balik, walaupun awak tak paksa saya ikut,” ujarnya.

Kemudian dia mengeluh. “Tapi kalau saya ikut awak balik, saya cuma menipu hati saya dan diri awak. The truth is, perasaan saya dah berubah. Priorities saya pun dah berubah. Mungkin dulu saya ada perasaan tu. Saya nak bersama awak, dan saya terluka bila awak mempermainkan saya. Tapi itu dulu. Saya masih muda masa tu dan saya hidup dalam kotak. It was the same direction. Point A to point B. Rumah, kerja, kerja, rumah. Bila awak muncul, awak jadi point C. Masa tu, hidup saya bukan lagi semata-mata rumah dan kerja. Hidup saya juga ada awak. 

But I am older now. Lebih matang, lebih memahami diri saya sendiri. My life has more meaning now and life is not as easy as A, B, and C. It’s not about who I end up with. Saya sedar saya tak perlu kejar romance untuk berikan makna dalam hidup saya. This, all this…” Dia mendepa tangannya, memaksudkan bukan hanya Pulau Manukan atau hidupnya di Sabah, tapi semua pengalaman yang dimilikinya sejak dia meninggalkan Kuala Lumpur, “…this is what I wanted. This is what I craved. This is what it means to be me.”

“Ya, mungkin bercinta, berkahwin, ada anak, mungkin semua tu juga bermakna, tapi itu bukan happily-ever-after saya. Mungkin suatu hari nanti, saya akan berubah hati. Mungkin. Siapa tahu? Tapi kalau saya beri awak harapan dengan menerima awak sekarang, itu tak adil bagi awak. I will just drag you along, and I am not the kind of person who would drag people along with no certainty. Mungkin dulu window of opportunity tu ada, tapi itu dulu. Sepanjang malam saya fikirkannya, dan saya sedar, saya dah tutup tingkap tu. Kalau closure yang awak cari, ini saja closure yang boleh saya bagi,” ujar Wulan.

“Awak tak takut orang lain kata awak gila? Awak tak takut orang lain akan kata awak lari daripada kebahagiaan?” tanya Neal.

“Mungkin saya dan orang lain tak berkongsi definisi kebahagiaan yang sama,” balas Wulan dengan senyuman.

Kembali ke pesawat. Neal mengeluh panjang, namun ada senyuman di bibirnya. Dia melukis raut wajah Wulan di skrin telefonnya, dan kemudian menekan butang DELETE. Seseorang muncul melabuhkan punggung di sebelahnya. Neal segera memadamkan telefonnya sebelum memasukkannya kembali dalam poket.

“Ya Allah, ini adalah sangat klise!” Gadis di sebelahnya bersuara.

Neal menoleh.

“Eh?” Dia menuding jari pada gadis itu, tapi tidak ingat namanya.

Mungkin dia tak beritahu pun namanya sebelum ini, getus Neal.

“Awak yang semalam, kan? Pulau Manukan?” tanya gadis itu.

“Ya. Putatan?” Neal cuba memastikan.

Gadis itu ketawa. 

“Ya, sayalah tu, perempuan air mata tu,” ujarnya.

“Macam mana? Awak dah jumpa tunang awak semalam? Okey tak?” tanya Neal.

Gadis itu mengeluh.

“Sudah. Tapi jangan guna perkataan tunang tu dengan saya. Saya dengan dia memang dah tak ada apa-apa. Putus. Habis. Tutup buku.” Gadis itu senyum. Ada lesung pipit yang manis di pinggir bibirnya, mengingatkan Neal pada model Korea Selatan, Lee Ha-nui.

“Awak tak sedih ke?” tanya Neal.

Si gadis mengeluh panjang.

“Tak jugak. Saya ingat saya akan lebih kecewa, mungkin menangis berguling-guling depan rumah dia. Mungkin campak batu bata atas kereta dia kalau dia tolak saya. Tapi tak. Saya tak sempat jumpa dia di tempat yang dijanjikan pun. 

“Masa kita sampai semalam, lepas awak pergi, saya singgah di One Place Mall di Putatan sebab lapar sangat. Masa tengah makan, nak dijadikan cerita, saya ternampak tunang saya, si Arif. Dia dengan perempuan lain, cantik, tinggi, putih, macam orang tempatan. Dia orang singgah kedai baju. Perempuan tu asyik pilih baju dan bagi kat Arif. Arif bayarkan, Arif pegangkan beg plastik, Arif angguk aje pada semua yang perempuan tu cakap. Perempuan tu jalan di depan, dan Arif jalan di belakang. Masa tu saya terfikir, kenapa saya nak merayu lelaki dayus tak ada telur macam dia? Oh, excuse my language,” gadis itu ketawa.

Kemudian dia menyambung, “Jadi lepas makan, saya terus ke Kota Kinabalu, pergi shopping, pergi lepak tepi laut, book hotel mahal, dan enjoy cuti saya yang tak seberapa ni. Semuanya okey. Rasa macam bodoh pulak asyik menangis dalam flight ke sini semalam. Tak dapat tengok pemandangan luar kapal terbang,” tambahnya lagi.

Neal mengangguk-angguk.

“Awak pulak? Kalau awak tak kisah saya bertanya, awak buat apa di Pulau Manukan sebenarnya?” tanya gadis itu.

Neal senyum.

“Saya pergi tutup kes,” ujarnya.

“Oh, lawyer ke?”

Neal ketawa seraya mengangguk.

“Saya lupa nak tanya nama awak. Saya Raudhah. Tapi family panggil Au aje.”

“Au?” Neal ketawa.

“Hei, gelak pulak. Cute la nama Au. Awak pulak?”

“Saya Hasnul. Panggil Neal.”

“Neal? As in ‘Nil’? Awak ada hati gelakkan nama saya Au bila nama panggilan awak bermaksud sifar? Zero?”

“Kalau nak mula sesuatu, kenalah mulakan dengan zero,” balas Neal.

Raudhah tergelak.

“Pandai betul bagi alasan.”

Perbualan mereka terhenti seketika apabila pramugari mula memberikan arahan keselamatan. Raudhah mula memeriksa risalah keselamatan yang disimpan di poket tempat duduknya, sementara Neal hanya memerhati.

“Hei, Au…” tegur Neal separa berbisik.

“Hm?”

“Awak nak duduk tepi tingkap, kan?”

“Awak nak bagi ke?”

“Kalau awak janji untuk makan malam dengan saya balik nanti, saya bagi awak seat saya.”

Raudhah tergelak

“Orang yang baru tutup kes memang banyak masa nak ajak orang lain makan malam eh?” tanya gadis itu.

“Kalau tak makan malam, macam mana nak bukak kes baru?”

“Saya tak ada sebarang kes buat masa ni.”

“Baguslah. Jadi awak tak membazir duit awak untuk bayar khidmat saya.”

Raudhah berfikir buat seketika.

“Okay, fine. Tingkap punya pasal,” ujarnya.

Mereka berpindah tempat duduk.

“Awak tak kisah tak dapat tingkap ke?” tanya Raudhah.

Neal senyum. “Saya tak nak tingkap. Saya nak pintu.”

Satu: Jumlah hubungan Neal selepas Wulan
  

3 comments:

khalies said...

Ya Allah. Tacinknye part yang Wulan reject Neal tu. Tacink sebab Wulan dahulukan kebahagian die sendiri dari kebahagian orang lain. Even Wulan sedih time tu, tapi die sgt realistik and rasional! Haha. Kakkk, suke ending cmni!❤

nanas128 said...

sabung ayam s128

Mijablur said...

Guess what? Tak pernah baca kisah Neal dan Wulan but I love the ending.